Buzz

Brandweer bluste drie dagen aan Tesla-megabatterij

Eind juli explodeerde een Tesla megabatterij in het Australische Moorabool, in de staat Victoria, en vloog daarop in brand. Dat vuur uitdoven bleek een helse klus voor de plaatselijke brandweer. Meer en meer wordt gevreesd dat zulke megabatterijen tikkende tijdbommen worden in onze leefomgeving

Geschreven door Alain De Jong | 12/08/2021

In de overgang naar een duurzame energievoorziening spelen de zogenaamde ‘battery farms’ een belangrijke rol, omdat op deze locaties in een groot aantal batterijen een zeer grote hoeveelheid stroom kan worden opgeslagen om pieken in het verbruik en dalen in de aanvoer van elektriciteit op te vangen en zo een ‘black out’ of het volledig uitvallen van de stroom vermeden kan worden.

Zo’n battery farms lijken cruciaal te worden in onze stroomvoorziening in de nabije toekomst. Maar tegelijk waarschuwen specialisten voor het gevaar dat ze opleveren. Dat lithium-ion batterijen kunnen ontploffen en vuur vatten is al langer geweten en komt regelmatig voor bij elektrische wagens.

Victorian Big Battery

De situatie met de megabatterijen is vergelijkbaar, aangezien dit gewoon accupakketten met een veel grotere omvang zijn. Wat meteen betekent dat het risico bij een kortsluiting of een ander defect ook veel groter is.  Dat werd nog eens duidelijk in Australië waar een megabatterij van 13 ton van Tesla met een vermogen van 300 MW explodeerde en daarop vuur vatte.

Deze megabatterij met de naam « Victorian Big Battery » werd door het bedrijf Neoen geïnstalleerd en verkeerde nog in een testfase. Gelukkig vielen er bij dit incident geen gewonden of doden te betreuren of kwam de stroomvoorziening in Victoria niet in het gedrang.

Wel had de lokale brandweer van Moorabool de handen meer dan vol om het vuur onder controle te krijgen. Ze waren hiermee drie dagen in de weer! Ook werd een toxisch alarm afgekondigd voor de giftige dampen die mogelijk vrijkwamen en werd de bewoners van de naburige dorpen gevraagd binnen te blijven en deuren en ramen gesloten te houden.

Moeilijk te bestrijden

De plaatselijke brandweercommandant Ian Beswicke verklaarde aan The Guardian dat “dit de eerste keer was dat zijn brandweerkorps met zo’n brand in een megabatterij kreeg af te rekenen, maar dat het zeker niet de laatste keer zal zijn. Bovendien is zo’n brand moeilijk te bestrijden omdat blussen met water niet volstaat en de brand alleen maar verlengt.”

De brandweer won advies in bij experts van Tesla en kreeg de raad om vooral alles af te koelen wat zich in de omgeving bevond om verspreiding van de brand te voorkomen en verder te wachten tot de geëxplodeerde accu’s volledig door de vlammen waren verteerd…

Nu loopt een onderzoek om uit dit incident te leren hoe een brand in battery farms efficiënt moet worden aangepakt. Niet onbelangrijk aangezien de megabatterijen wereldwijd als paddenstoelen uit de grond rijzen en dus ook de risico’s groter worden.

foto : Fire Rescue Victoria

Lees meer over

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook