Tesla werkt ook hard aan de ontwikkeling van de zelfrijdende of autonome auto, waarbij de bestuurder dus letterlijk het stuur uit handen mag geven en het voertuig zijn weg verderzet. Hierbij lopen ook verschillende testprogramma’s in de realiteit waarbij de huidige Tesla-rijders reeds nieuwe functies en software kunnen uittesten. En daarmee liep het onlangs even mis, toen werd vastgesteld dat de wagens niet automatisch halthielden aan een stopbord bij een kruising, maar nog stapvoets doorreden.
In sommige Amerikaanse staten is het namelijk niet nodig om volledig tot stilstand te komen als de omstandigheden veilig zijn, maar in andere staten moet dat wel. Vandaar dat de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), het Amerikaanse veiligheidsinstituut, tussenkwam en een aanpassing van deze functie eiste.
Recall
Het zou gaan om zo’n 60.000 voertuigen van de types Model S, 3, X en Y waarvoor de NHTSA een terugroepactie (‘recall’) oplegde. Nu moeten niet al deze wagens meteen naar de garage, want deze update kan draadloos op afstand ‘over-the-air’ gebeuren.
Advertentie – lees hieronder verder
De bedoelde Full Self-Driving (FSD) software heeft drie niveaus – Chill, Average en Assertive – en in die laatste twee was deze de ‘rolling stop’-functie actief, waardoor de Tesla’s niet automatisch tot stilstand kwamen voor een stopbord. Met de software-update wordt die functie op alle niveaus van de FSD uitgeschakeld en zijn de Tesla’s opnieuw conform om zich veilig op de openbare weg te begeven.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be