Zijn auto’s tegenwoordig écht duurder dan vroeger?

De auto’s van vandaag zijn technologische pareltjes, boordevol elektronica, en veiliger en zuiniger dan men in de jaren ’80 ooit kon vermoeden. Ze zijn ook beduidend duurder dan toen, zo wordt gezegd. Maar ís dat ook echt zo?

Gepubliceerd op 26 juli 2021
Leestijd : 2 min

Deel

Zijn auto’s tegenwoordig écht duurder dan vroeger?

In absolute termen bestaat er geen twijfel. En de stijging is nog beangstigender als we de prijs met 40 vermenigvuldigen om de euro om te zetten in onze oude Belgische franken. De kleinste gezinswagen is nu het equivalent van een miljoen frank waard. Dat klopt, maar dan is de inflatie buiten beschouwd gelaten. We voerden een klein experiment uit om te controleren wat nu waar of niet waar is.

Mazda MX-5 Vs Mazda MX-5

MX-5-NA-ND--1

Een eerste voorbeeld met het archetype van de kleine, betaalbare sportwagen: de Mazda MX-5 (NA). Toen hij in 1989 werd gelanceerd, ontwikkelde de krachtigste versie 115 pk en werd er ongeveer 900.000 BEF voor aangerekend. Omgerekend in euro’s van 2021 geeft dat… € 36.000.

Natuurlijk hadden we het over een strikte basisversie, zonder airco, zonder elektrische ramen, maar misschien met een radio. En dan nog! Tegenwoordig begint het instapmodel van de MX-5 (ND, met 132 pk) bij € 30.290 en kost de krachtigste versie (een 2-liter van 184 pk) met airco, elektrische ramen, een geconnecteerd multimediasysteem enzovoort slechts € 33.290.

Advertentie – lees hieronder verder

BMW M3 E30 Vs BMW M4

BMW-M3-E30-M4-Competition

Iets hoger in het gamma een absoluut icoon: de BMW M3 Coupé van de eerste generatie, met codenaam “E30“. De must-have was de 2.5 EVO II waarvan de zescilinder-in-lijn 238 pk ontwikkelde, met een 0-100 km/u-tijd van 7 seconden. Hij is vandaag het equivalent van € 90.000 waard.

De huidige erfgenaam is de BMW M4, goed voor 480 pk, 0-100 km/u in 4,2 seconden… en € 86.300. Laten we het toegeven: in dit geval moeten we nog steeds de opties toevoegen, en we weten dat dit bij BMW snel aantikt.

Lamborghini Miura Vs Lamborghini Aventador S

lamborghini-miura-media-official

Maar deze regel is niet absoluut. Het bewijs levert Lamborghini met de sublieme Miura, die in 1966 de codes van de huidige supercars definieerde. Om deze schoonheid en zijn V12 4 liter van 350 pk in handen te krijgen, was het noodzakelijk om een bedrag uit te geven dat vandaag € 130.000 vertegenwoordigt. Ola!

Daarmee zijn we dan weer heel ver verwijderd van de ongeveer € 470.000 die Lamborghini voor een nieuwe Aventador S vraagt. Dé verklaring waarom het merk er lang over deed om winstgevend te worden?

lamborghini_aventador_s_yellow-1

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Laurent Zilli Onafhankelijke schrijf- en redactieprofessional

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands BMW voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands BMW voertuig?
51.827 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.