Het ontbreekt de Chinese merken niet langer aan originaliteit. Een mooi bewijs vind je in het MG-gamma en vooral in de recente MG4, een compacte hatchback met een zeer moderne look. Het dochtermerk van de Chinese reus SAIC weet hoe het moet. En het weet ook hoe het moet overtuigen.
De MG4 versterkt de impact van de eerder gelanceerde ZS SUV en MG5, de eerste elektrische break van de wereld. Met een lengte van 4,29 m richt de kleine MG4 zich rechtstreeks tot het hart van de Europese automarkt, namelijk auto’s van het formaat van de Volkswagen ID.3 of de Renault Mégane E-Tech. Een mooie vergelijking, maar qua prijs is de MG4 wel duidelijk in het voordeel.
De MG4 positioneert zich meteen als het voordeligste en financieel meest toegankelijke aanbod in zijn segment. De concurrentie komt zelfs niet in de buurt.
Advertentie – lees hieronder verder
Twee batterijen
De MG4 wordt aangeboden met twee batterijen: een ‘basisversie’ met een motor van 125 kW (170 pk) en een batterij van 51 kWh en een sterkere versie met motor van 150 kW (204 pk) en een batterij van 64 kWh.
De eerste (51 kWh) biedt al een WLTP-actieradius van 365 km, terwijl de tweede met 64 kWh tot 450 km bewegingsvrijheid biedt. In beide gevallen worden de voorwielen aangedreven en is de topsnelheid beperkt tot 160 km/u. De snelste MG4 is echter niet degene die je zou denken: de lichtere basisversie sprint het snelst van 0 tot 100 km/u (7,7 s tegenover 7,9 s).
Ver kunnen reizen is een grote troef (en dat kan met de MG4), maar snel kunnen laden is even belangrijk. Ook op dat vlak worden we niet teleurgesteld, want terwijl de basisversie een boordlader van 6,6 kW op wisselstroom (AC) heeft, krijgt de versie met groter rijbereik 11 kW.
De logica is dezelfde voor snelladen op gelijkstroom (DC), met een piekvermogen van 117 kW voor de versie met 51 kWh en 135 kW met 64 kWh. Comfortabel.
Echte veelzijdigheid
De MG4 is ook een echte allrounder. Afhankelijk van het gekozen uitrustingsniveau biedt hij 350 tot 363 liter kofferruimte (1.165 tot 1.177 liter met neergeklapte achterbank). De MG4 kan ook een lading tot 500 kg trekken.
Het interieur is minimalistisch aangepakt met een beperkt aantal fysieke knoppen. Alle bedieningselementen zijn toegankelijk via het grote centrale aanraakscherm (10,25 duim), dat aangevuld wordt met digitale instrumenten die aan de bestuurder getoond worden op een scherm van 7 duim. Het systeem is uiteraard compatibel met Android Auto en Apple CarPlay.
Het merk MG in het algemeen en het model MG4 in het bijzonder zijn het bekijken waard. In een tijd waarin er veel kritiek is op de betaalbaarheid van elektrische auto’s, laat MG zien dat het wel mogelijk is om milieuprestaties, comfort en een royale uitrusting te combineren voor een betaalbare prijs. Het merk vraagt geen enkele toegeving van de gebruikers. En dat is een krachttoer.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be