Type A
Met de Type A is het allemaal begonnen. Het was de eerste Europese auto die van de band rolde en daarmee weet je meteen dat André Citroën een groot bewonderaar was van de methodes van Henry Ford, waarvan hij de Europese tegenhanger wilde worden. In twee jaar tijd (1919-1921) werden 24.093 exemplaren verkocht.
Traction Avant
Advertentie – lees hieronder verder
Citroën heeft de voorwielaandrijving niet uitgevonden maar was wel de eerste fabrikant om deze techniek in 1934 op een model voor massaproductie aan te bieden. De officiële modelnamen “11” en “15” werden snel vergeten en in de volksmond vervangen door “Traction Avant”.
2PK
De “TPV” (toute petite voiture) werd eind jaren dertig van de vorige eeuw ontworpen en in het geheim verder ontwikkeld tijdens WOII. Pas in 1948 werd het model officieel gelanceerd. De 2PK is maar liefst 42 lang meegegaan.
DS
De DS was de onbetwiste ster van het Autosalon van Parijs in 1955 en zijn meest innoverende kenmerk was zijn hydraulische vering, die de auto optilde bij de start. Eeuwige kunst op wielen, deze Citroën.
BX
Eind jaren zeventig was de financiële situatie van PSA precair. Peugeot had Citroën in 1975 van het faillissement gered en laatstgenoemde merk moest en zou overleven. Gelukkig was er de BX, ontworpen door Bertone en uitgerust met een hydraulische vering en met een Peugeot-motor…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be