DS 19
De DS 19, gelanceerd in 1955, was de eerste en meest pure versie van de legendarische berline. Om zijn impact te begrijpen, moet je terug naar die tijd: deze auto betekende een revolutie in de autowereld en verving de Traction Avant, die twintig jaar eerder werd geïntroduceerd. Ontworpen door beeldhouwer Flaminio Bertoni, brak de DS 19 radicaal met bestaande designcodes en ademde modernisme. Met zijn opvallende kleuren en een futuristisch interieur dat niet zou misstaan in een Star Trek-ruimteshuttle, blijft de DS 19, zelfs 70 jaar na zijn debuut, een verbluffende verschijning.

DS Cabriolet
De Citroën DS Cabriolet ‘af fabriek’, gebouwd door de Franse carrosseriebouwer Henri Chapron, werd in 1960 gelanceerd en viel op door zijn perfect uitgebalanceerde en pure design.
Advertentie – lees hieronder verder
Door de hoge productiekosten was de cabriolet echter twee keer zo duur als de berline, wat de verkoop drukte. Tussen 1960 en 1971 werden er slechts 1.365 exemplaren geproduceerd. Gedurende zijn commerciële levensduur volgde de cabriolet alle technische en esthetische evoluties van de berline, waardoor hij een van de meest exclusieve en gewilde DS-modellen is.

DS 23 Pallas elektronische injectie
In 1972 introduceerde Citroën de DS 23 met elektronische injectie, de ultieme topversie met een viercilinder van 2.347 cc . Met 130 pk had de DS eindelijk voldoende vermogen om uit te blinken op de snelweg en serieus te concurreren met zijn Franse en Duitse rivalen.
De DS 23 was verkrijgbaar met een hydraulische vierversnellingsbak of een Borg Warner-drieversnellingsautomaat. In de luxueuze Pallas-uitvoering, met een lederen interieur, bood hij een rijervaring die voelde als een salon op wielen.

DS Break
Op het Autosalon van Parijs in 1958 presenteerde Citroën de DS Break. Oorspronkelijk bedoeld als een commerciële variant in plaats van een gezinswagen, onderscheidde hij zich door een minder utilitair design dan de concurrentie. In de beginjaren kreeg de DS Break de sobere afwerking van het instapmodel ID, maar door de jaren heen werd hij steeds comfortabeler. Uiteindelijk kwam er zelfs een zevenzitsversie ‘Familiale’, waarmee hij zich ook als ruime gezinswagen wist te profileren.

DS Prestige
De DS Prestige, de zeldzaamste en meest exclusieve fabrieks-DS, was ontworpen voor directeuren en topmanagers. Elke auto werd naar Henri Chapron gestuurd voor een volledig maatwerkinterieur, waarbij vrijwel alles mogelijk was - van een gescheiden bestuurderscompartiment en luxe houten panelen tot de installatie van een telefoon of zelfs een televisie. In totaal werden naar schatting slechts 350 exemplaren van de DS Prestige gebouwd, wat hem tot een gewild verzamelobject maakt.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be