De Citroën C15 werd in 1984 gelanceerd als symbool van het Franse platteland, de landbouw en het vakmanschap. Deze kleine bestelwagen, met een maximaal toegelaten massa van 1,5 ton (vandaar zijn naam), werd goedkoop ontworpen. Het was immers ene halve Citroën Visa (afgesneden achter de voordeuren) waaraan een kubusvormige laadruimte werd toegevoegd. Net als de Acadiane die hij verving, was de C15 vooral praktisch en dankzij zijn kleine afmetingen (3,99 m lang en 1,63 m breed) paste hij overal tussen.
De laadruimte, toegankelijk met een enkele of dubbele deur, is zeer ruim. De achteras, die overgenomen werd van de Peugeot 305 break, is voorzien van schroefveren en schokdempers die bijna horizontaal zijn geplaatst, waardoor een grote, vlakke vloer ontstaat die zeer praktisch is voor een maximale belading met een volume tot 2,67 m3.
Benzine en diesel
Het gamma van de C15 omvatte twee motoren: de eerste, een benzinemotor met een cilinderinhoud van 1,1 liter, ontwikkelt 55 pk. De tweede was de 1.8 dieselmotor uit de Peugeot 205 met 60 pk. In de loop der jaren kwamen er verschillende benzinemotoren bij (1.0 45 pk, 1.4 60 pk), terwijl de dieselmotor in 2001 vervangen werd door een 1.9.
Advertentie – lees hieronder verder
In de loop van zijn carrière heeft de C15 twee kleine facelifts gekregen die hem zachtjes lieten evolueren. De eerste bracht standaard twee achterdeuren, brandstofinjectie op de benzineversie en een katalysator op de dieselversie in bepaalde markten. De tweede zorgde voor optionele stuurbekrachtiging en comfortfuncties zoals centrale vergrendeling en elektrische ramen.
Grote comeback
Ondanks de introductie van de Berlingo in 1996 hield de Citroën C15 nog stand tot 2004, dankzij een zeer lage verkoopprijs. Dit was het instapmodel in het gamma bedrijfsvoertuigen van Citroën. Voor de constructeur was het ongetwijfeld het meest rendabele model, want de C15 kon zijn hele carrière lang beproefde mechanische onderdelen van andere modellen gebruiken.
De C15, die lange tijd bespot werd wegens zijn aparte uiterlijk en eenvoud, is vandaag weer in de mode dankzij sociale netwerken. Hij wordt zelfs aanbeden door een veelal vrij jong publiek en in Frankrijk vinden talloze meetings plaats rond dit model. Vandaag kan een C15 in zeer goede staat meer dan 5.000 euro opbrengen, en zelfs meer voor speciale versies zoals de Dangel 4×4.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be