Op 16 mei 1968, in het hart van het Franse studentenprotest en exact 55 jaar geleden, onthulde Citroën op het golfterrein van Deauville zijn nieuwe voertuig: de Mehari. De naam Mehari komt van de mannelijke naam ‘mehari’ die in Noord-Afrika en de Sahara aan dromedarissen wordt gegeven. Deze dieren staan bekend om hun weerstand en hun soberheid. De Citroën is een originele pick-up met een koetswerk uit ABS-kunststof (Acrylonitril Butadieen Styreen), ontworpen door Roland de La Poype.
Gebouwd in België (en elders)
De auto werd gebouwd op een Dyane 6-platform en geïntroduceerd onder de naam Dyane 6 Mehari. Tussen 1968 en 1987 werden in bijna twintig jaar tijd 144.953 exemplaren gebouwd (waaronder 1.213 Mehari 4×4’s) in de Citroën-fabriek in Vorst (België), maar ook in zeven andere fabrieken in Frankrijk, Spanje en Portugal.
Advertentie – lees hieronder verder
Populair bij verzamelaars
De Mehari dankt zijn succes aan zijn moduleerbaarheid en eenvoudig concept, met maar elf gemakkelijk te reinigen en te vervangen koetswerkpanelen. Bij mooi weer gebruik je hem als cabriolet, terwijl hij dankzij de ingenieuze softtop ook goed beschermt tegen slechtere weersomstandigheden. De Mehari werd aangeboden met twee of vier zitplaatsen en aangedreven door de 602 cc tweecilindermotor van de 2PK, die geen moeite heeft om amper 570 kg voor te bewegen.
Als ideaal vrijetijdsvoertuig werd de Mehari ook ingezet door de gendarmerie en het Franse leger. Vandaag wordt de Mehari nog altijd veel gebruikt als strandvoertuig en is de auto zeer populair bij verzamelaars. De waarde is de jongste jaren gestegen tot gemakkelijk 14.000 euro voor een exemplaar in goede staat. De vraag naar de kleine Franse auto is zo groot dat alle onderdelen die nodig zijn voor de restauratie opnieuw geproduceerd worden. Er zijn zelfs kits verkrijgbaar om de Mehari om te bouwen tot een elektrische auto.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be