Lang beschouwd als een symbool van ouderwetsheid, is de Citroën BX, die onlangs zijn 40-jarig bestaan vierde, toch essentieel geweest voor de autoconstructeur met de ‘chevrons’. Tot 1994 werden er meer dan 2,3 miljoen exemplaren van verkocht dankzij het moderne design en de talrijke technologische innovaties. Zijn gedateerde en zeer “Citroën-achtige” uiterlijk en zijn nogal oude klantenkring maakten het echter tot een ouderwetse auto die snel vergeten werd.
Groeiende belangstelling
Sommige liefhebbers, vooral Nederlanders, zijn echter al enkele jaren geïnteresseerd in de BX. Hij is moderner dan bijvoorbeeld de DS en veel meer betaalbaar. De Citroën sedan zou echter wel eens een duur verzamelobject kunnen worden, getuige de steeds stijgende marktprijzen. Waren in het begin vooral de meest begeerde versies zoals de BX 16 Soupapes, de BX GTI of de BX Sport gewild, het lijkt erop dat verzamelaars terugvallen op basisversies en op de stationwagens, die praktisch zijn om mee op vakantie te gaan.
Advertentie – lees hieronder verder
Zeldzame parel
Wanneer een buitengewone BX te koop wordt aangeboden, zijn liefhebbers bereid de prijs te betalen. Dit is wat er gebeurde bij de laatste Aguttes verkoop waar een BX Sport uit 1985 van eigenaar wisselde voor de prijs van… €22.720! Twee factoren maakten de bieders zo enthousiast: de auto had slechts 40.000 originele kilometers en was in bijna nieuwstaat. Maar bovenal was deze BX rood, een zeer zeldzame kleur die minder dan 10% van de totale productie vertegenwoordigde. Aangedreven door een 126 pk sterke 1.9 motor met twee carburateurs, toont deze auto opnieuw het succes van youngtimers bij een nieuwe generatie verzamelaars.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be