Met toestemming van Ford bouwde Boreham Motorworks de Ford Escort RS, de moderne versie van de Escort RS 2000 MKI, waarvan 5.500 exemplaren geproduceerd werden tussen 1973 en 1975. Het gaat hier niet om een restomod, maar om een vernieuwing met chassisnummers van de fabrikant en een modern ontwerp.
Steviger
Elke auto wordt geleverd met een garantie van twee jaar of 20.000 mijl. Het koetswerk is aangepast aan de smaak van vandaag. Er zijn dus geen chromen bumpers meer en de achteruitkijkspiegels en deurgrepen werden opnieuw ontworpen. Het koetswerk is gemaakt van staal naar het oorspronkelijke ontwerp van de Escort. Het werd verstevigd en voorzien van dorpels uit koolstofvezel en verschillende bevestigingspunten voor de schokdempers. Het grote voordeel van deze Escort RS is dat hij maar 800 kg weegt, nauwelijks meer dan de batterij in de huidige elektrische auto’s.
Advertentie – lees hieronder verder
Modern en toch klassiek
Ook het interieur werd gemoderniseerd, met een uitgebreid instrumentenpaneel, twee kuipzetels in in Alcantara (de Escort RS is een strikte tweezitter), een rolkooi, driepuntsgordels en een veiligheidsharnas. De sfeer is echter niet veranderd en het interieur doet denken aan een vervlogen tijdperk.
Twee motoren
Onder de motorkap van de Escort biedt Boreham Motorworks keuze uit twee motoren. De eerste is het beroemde Ford Twin Cam-blok, waarvan de cilinderinhoud groeide tot 1.845 cc. Dankzij de elektronische brandstofinspuiting levert hij 185 pk. Hij wordt gekoppeld aan een manuele vierversnellingsbak. De tweede is een 2.1 viercilinder die door Ford ontwikkeld werd voor gebruik in de autosport. Deze motor met dubbele bovenliggende nokkenas weegt slechts 85 kg, kan tot 10.000 tr/min klimmen en levert 300 pk. Hij werkt samen met een manuele vijfversnellingsbak.
Nieuwe onderdelen
Om dit vermogen aan te kunnen, werd het onderstel aangepast, met McPherson-veerpoten aan de voorkant en een door Boreham Motorworks ontworpen achteras, die van titanium en aluminium is gemaakt. Dat is eerder ongebruikelijk. Er werd een sperdifferentieel toegevoegd, samen met geventileerde remschijven van 260 mm vooraan en remklauwen met vier zuigers. Achteraan werden grote remschijven van 264 mm en remklauwen met twee zuigers gemonteerd. Er worden slechts 150 exemplaren van deze ‘super-Escort’ gebouwd. De prijzen beginnen bij 295.000 pond, of omgerekend maar liefst 356.600 euro. Een prijs op hetzelfde niveau als zijn prestaties dus.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be