Deze Audi V8 drukte zijn stempel op de DTM begin jaren negentig

Met aan het stuur Hans-Joachim Stuck en Hubert Haupt reed deze Audi V8 in de DTM in 1991 en 1992. RM Sotheby’s veilt de auto binnenkort in Monaco.

Gepubliceerd op 29 april 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Deze Audi V8 drukte zijn stempel op de DTM begin jaren negentig

Begin jaren negentig was de DTM (Deutsche Tourenwagen-Meisterschaft) het meest prestigieuze en spectaculaire kampioenschap voor toerwagens. Heel wat autoconstructeurs namen eraan deel. In 1990 woedde de strijd tussen Mercedes en BMW. Audi besloot om met de V8 deel te nemen via het Schmidt Motorsport-team. Dankzij de Quattro-transmissie verrichtte de auto wonderen met aan het stuur Hans-Joachim Stuck. Hij won dat jaar 7 van de 22 races en schreef het rijderskampioenschap op zijn naam. In 1991 kwam Schmidt met een tweede auto en een extra racepiloot: Hubert Haupt. De V8 ontwikkelde nu 500 pk en kreeg een betere aerodynamica. Audi Zentrum Reutlingen schreef zich ook in als tweede door Audi ondersteunde team, met onder meer Frank Biela als piloot.

2b1432f237800382761e0b69c4819466

Gemengd succes

Ondanks de dominantie van BMW aan het begin van het seizoen, pakte de Audi van het tweede team drie overwinningen in de laatste vier races, waardoor Biela de titel kon winnen. Het merk met de vier ringen sleepte deze prijs twee jaar op rij in de wacht, een primeur. In 1992 verslechterde de sfeer en klaagden Mercedes en BMW voortdurend over Audi. Het merk schitterde niet echt meer, behalve toen Stuck en Biela een een-tweetje scoorden op de Nürburgring. De spanning was zo hoog dat Audi halverwege het seizoen besloot te stoppen. Beide auto’s werden uit het kampioenschap gehaald.

05c6696349a3c1d39c0b13703ec1c59c

Advertentie – lees hieronder verder

Debuut in België

De auto met chassis LN000049 begon zijn carrière bij het Schmidt Motorsport-team in 1991 op het circuit van Zolder. Hij werd bestuurd door Hans-Joachim Stuck en eindigde als tweede achter de BMW van Cecotto in de tweede race, voor de gelijkaardige auto van Biela. Na drie uitvalbeurten in vier races nam Haupt over als piloot in de race op de Avus. De Beier eindigde als vierde. De auto werd daarna teruggegeven aan Stuck, die drie uitstekende overwinningen behaalde op de Norisring, Diepholz en Singen en zo zijn derde plaats in het kampioenschap verstevigde.

51147fe63852b9b68d3d0a644968afbc

Binnenkort te koop

Meer dan twintig jaar bewaarde Audi de racewagen met chassis LN000049. In april 2014 werd hij gekocht door zijn voormalige piloot Hubert Haupt, die de auto toevertrouwde aan de goede zorgen van Imgrund Motorsport voor een volledige restauratie volgens de specificaties van 1991. De transmissie en ophanging werden gereviseerd, alle leidingen van de auto werden vervangen en er werd een 4.2-motor met meer koppel gemonteerd. Vandaag verkeert de auto in perfect werkende staat met het originele raceblok en talloze reserveonderdelen. Hij wordt op 10 en 11 juni geveild door RM Sotheby’s. De opbrengst ligt naar schatting tussen 750.000 euro en 1 miljoen euro.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door Maxime Hérion Journalist

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Audi voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.