De Lamborghini Urraco is in de eerste plaats het verhaal van één man: Marcello Gandini, ingenieur en designer bij Bertone. Als deze naam geen belletje doet rinkelen, weet dan dat dit heerschap voor tal van mythische modellen verantwoordelijk was: de Alfa Romeo Montreal, Autobianchi A112, Bugatti EB110, Citroën BX, Lancia Statos, de lijst is lang. Voor de Lamborghini Urraco werkte hij samen met ingenieur Paolo Stanzani om een auto met twee bijzondere eigenschappen te creëren: een centraal achteraan geplaatste motor en een onafhankelijke ophanging voor en achter van McPherson.
220 pk uit een V8
Voor vuurwerk zorgde een 2,5-liter V8-motor met natuurlijke aanzuiging die 200 pk produceerde. Dankzij zijn unieke aerodynamica was deze machine in staat om snelheden van meer dan 245 km/u te halen, een stevige prestatie voor die tijd. Het concept van de 2+2 GT was ook een nieuwigheid, met zijn slanke silhouet en zijdelingse ventilatieopeningen die de achterruit verlengden. Een andere specificiteit: een geïndustrialiseerde productiewijze om de kosten te verlagen en de auto betaalbaarder te maken. Tot 1979 werd hij ook verkocht met een 2-liter V8 (182 pk) en een krachtige 3-liter (265 pk).
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be