De Lamborghini Diablo kwam in 1990 op de markt als opvolger van de Countach. Hij werd getekend door Marcelo Gandini, die voor Bertone werkte, en onderscheidde zich van zijn voorganger door zijn vloeiendere lijnen en visuele lichtheid. Om deze supercar aan te drijven, ontwikkelde Lamborghini een atmosferische 5.7 V12-motor. Die ontwikkelde 480 pk en bracht de Diablo tot snelheden van meer dan 320 km/u.
Verbeteren zonder te vervormen
Deze auto maakte een bijzonder sterke indruk op Emanuel Colombini, de oprichter van de start-up Eccentrica en een groot liefhebber van supercars. In die mate zelfs dat hij een restomod van de Diablo ontwikkeld heeft die je kunt kopen voor 1,2 miljoen euro … als je zelf een ‘donorauto’ aanlevert. Het ontwerp van Gandini werd opgefrist met led-koplampen (die nu vastzitten), moderne zwarte velgen en nieuwe ontworpen zijspiegels. Om de sporen te verbreden, is het koetswerk ook wat forser. Aan de achterkant zien we een hertekende motorkap, nieuwe roosters en ronde lichten.
Advertentie – lees hieronder verder
Topprestaties
Het interieur werd ook opnieuw ontworpen. Klassieke digitale meters en veelvuldig gebruik van Alcantara benadrukken hier de retrosfeer. Het lijkt wel de cockpit van een straaljager. Het metalen versnellingsbakrooster blijft, maar dan helemaal hertekend. Alleen het stuurwiel met drie spaken lijkt nog origineel.
Om de rijbeleving te verbeteren, werd 5.7 V12-motor aangepast (kleppen, nokkenas, lichtere krukas en inlaat): hij levert nu 550 pk en 600 Nm. Om dat extra vermogen aan te kunnen, werd de versnellingsbak gewijzigd en beschikken de remmen over zes zuigers van Brembo. De sprinttijd van 0 naar 100 km/u bedraagt nu 3,5 seconden, een prima prestatie voor een auto die dateert van begin jaren negentig.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be