De Ford RS200 ontstond in het Groep B-tijdperk van het wereldkampioenschap rally, een tijd waarin vrijwel alles mogelijk was voor constructeurs die prototypes met extreme prestaties ontwikkelden om indruk te maken. Terwijl de concurrenten van Ford hun rallywagens ontwikkelden op basis van op basis van straatauto’s, zoals de Lancia S4 Integrale, Audi Quattro S1 en Peugeot 205 T16, sloeg Ford een andere weg in. Het bouwde een competitieve rallywagen en maakte op basis daarvan een auto gehomologeerd voor de weg.
De RS200 werd van 1984 tot 1986 geproduceerd door Ford Motorsport in Boreham. Hij kreeg een koetswerk uit kunststof en koolstofvezel ontworpen door Filippo Sapino van Ghia. De RS200 had vierwielaandrijving, een centrale motor en een versnellingsbak voorin voor een ideale 50/50-gewichtsverdeling. Het chassis werd bedacht door F1-ontwerper Tony Southgate, in samenwerking met F1-ingenieur John Wheeler.
Einde productie
Voor de aandrijving zorgde een Ford-Cosworth BDT-motor van 1.803 cc met een Garett T03/04-turbocompressor, die in standaardversie 250 pk leverde. In die tijd verplichtten de Groep B-reglementen de constructeurs om 200 straatversies van hun racewagens te bouwen. Na verloop van tijd bleek dat Ford er niet in was geslaagd om er 200 te verkopen. Het bleef steken op slechts 147 stuks.
Advertentie – lees hieronder verder
Bij de laatst verkochte exemplaren waren twintig Special- of S-versies, het geesteskind van de Canadees Murray DeWert. Hij benaderde Ford met het idee om een verfijnd, getuned model aan te bieden met een tot 350 pk opgevoerd vermogen en meer comfort in het interieur. De S omvatte vrijwel alle beschikbare opties om de prestaties en het weggedrag te verbeteren. Van de twintig S-versies waren de meeste wit gespoten, twee blauw, twee zwart en vier rood.
Eén eigenaar
Chassis nr. 138 is één van de twintig exemplaren van de RS200 S en één van de vier exemplaren die oorspronkelijk werden uitgevoerd in ‘Ferrari Red’. Vermoedelijk bestaan er daarvan nog maar twee in hun oorspronkelijke configuratie. Het interieur is voorzien van verbeterde geluidsisolatie, halflederen Recaro-zetels, elektrische ramen en spiegels, een radio-cassettespeler van Ford (stereo), een centrale vergrendeling en een alarmsysteem met afstandsbediening.
Deze auto heeft slechts één eigenaar gekend. Sinds de levering in 1990 legde hij nog geen 20.000 mijl af. De auto wordt geleverd met heel wat onderdelen (inclusief alles wat nodig is om hem om te bouwen naar een linksgestuurde auto). Iconic Auctioneers veilt deze bijzondere Ford. Door de onberispelijke staat, de transparante geschiedenis en de zeldzaamheid wordt hij geschat tussen de £300.000 en £350.000 (362.250 tot 422.625 euro).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be