Zoals we je enkele maanden geleden al vertelden, start het Duitse bedrijf HWA, opgericht door Hans Werner Aufrecht, een van de oprichters van AMG Engine Production and Development, met de productie van de Evo. Dat is een restomod op basis van de legendarische Mercedes 190 2.5-16 Evo II. Deze versie werd gebouwd tussen 1990 en 1991 als ultieme evolutie van het straatmodel dat ontwikkeld werd voor de homologatie in het Duitse toerwagenkampioenschap (DTM). Zoals de naam al doet vermoeden, heeft deze auto een 2.5 viercilindermotor met 16 kleppen die oorspronkelijk 235 pk en 245 Nm koppel produceerde. Je herkent de auto vooral aan zijn ‘arrogante’ koetswerkkit, waarvan de achterspoiler zeker niet onopgemerkt blijf. Er werden maar 502 exemplaren van gebouwd en vandaag is het een collector’s item dat zijn gewicht in goud waard is.
Beter in alles
Voor HWA was de 190 2.5-16 Evo II echter nog niet goed genoeg. Het bedrijf besloot een restomod te ontwikkelen op basis van de 190, om hem te verbeteren. Om de auto lichter te maken, zijn talloze koetswerkdelen gemaakt van carbon. Hoewel je het originele design nog duidelijk herkent, werd de HWA Evo hertekend door ontwerper Khyzyl Saleem om hem een moderner uiterlijk te geven. De koplampen zijn voorzien van led-technologie, wat de auto een jongere uitstraling geeft. Mechanisch is echter alles veranderd. De viercilinder is vervangen door een V6-turbomotor uit de vorige generatie C43 AMG. Die levert 450 pk (500 pk in de Performance-versie) en 550 Nm koppel. Omdat het een ‘liefhebbersauto’ is, wordt dit blok gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak.
Advertentie – lees hieronder verder
Verbeterd weggedrag
Om al dit vermogen aan te kunnen, heeft de HWA Evo een ophanging met dubbele wishbones, geïnspireerd door de autosport. Het originele remsysteem ruimde plaats voor modernere onderdelen, waaronder veel grotere remschijven. Het interieur van de auto heeft zijn vintage look behouden, maar er zijn moderne comfortfuncties toegevoegd, net als zetels die meer ondersteunen dan de exemplaren uit begin jaren negentig.
Record in zicht?
De HWA Evo kost maar liefst 780.000 euro en er worden maar honderd stuks geproduceerd. Het eerste exemplaar, met chassisnummer 000/100, wordt op 27 juli door RM Sotheby’s geveild tijdens een evenement aan de oevers van de Tegernsee. De koper krijgt ook een echtheidscertificaat, kopieën van de plannen en een geschiedenis van het hele bouwproces. De waarde van deze HWA Evo zal ongetwijfeld stijgen, want de Mercedes 190 2.5-16 Evo II is een legendarisch model in zijn thuisland, waar de DTM een waar instituut is.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be