Oldtimers

Kevers die niet in productie mochten

In 1974 werd de Golf gelanceerd en hij zou tevens de Kever vervangen die al sinds 1938 op de markt was. Deze laatste kende een heuse carrière die verschillende keren bijna werd onderbroken. Ondanks alle inspanningen en opeenvolgende prototypes, is Volkswagen er nooit in geslaagd om een echte opvolger te ontwerpen. Dit zijn alle Kevers die het niet hebben gehaald.

Geschreven door David Leclercq | 12/09/2021

Deze prototypes zijn weinig bekend, maar na de lancering van de eerste Kever in 1938, ontwikkelde Volkswagen ruim 70 potentiële vervangers of varianten van de Kever. Noch de ingenieurs, noch de directie waren ooit tevreden met deze alternatieven en telkens werd de productie van de Kever verlengd.

Lang voor de Golf werd gelanceerd, ontwikkelde men talloze prototypes. Op het hoogtepunt van de besprekingen over een opvolger (tussen 1953 en 1956) werden niet minder dan 15 prototypes gebouwd, maar geen van hen haalde het productiestadium. Nochtans kwam “nummer 12″, met codenaam EA47-12, dicht in de buurt om de Kever te vervangen en hij bleek niet de enige…

Ghia en boxer

EA47 prototype coccinelle

Het prototype EA47-12 stond in schril contrast met de Kever, maar Volkswagen wilde geen concessies doen op esthetisch of technologisch vlak. Het koetswerk werd getekend door het Italiaanse Ghia en het studiemodel werd aangedreven door een luchtgekoelde viercilinder boxermotor van 1.192 cc, goed voor 30 pk en een topsnelheid van 80 km/u. Andere nieuwigheden waren de dwars gemonteerde draagarmen, een torsieas achteraan en een gesynchroniseerde versnellingsbak, wat destijds erg verfijnd was. Dit ontwerp haalde het niet en bleef in een hoekje van het R&D-center staan.

Kleiner dan de Kever 

Naast de intentie om de Kever te vervangen, werkte het studiebureau van Volkswagen ook aan andere prototypes. We kunnen ons vandaag moeilijk voorstellen hoe fel de interne strijd tussen de verschillende afdelingen moet zijn geweest. In 1955 zag nog een prototype, de EA48, het levenslicht. Het was een voorwielaangedreven auto met een 0,7 liter grote luchtgekoelde tweecilinder boxermotor die 18 pk leverde. Deze configuratie was totaal anders dan die van de vroegere EA47-12. Hier koos men voor een veel eenvoudiger ontwerp, bedoeld voor een breder publiek waardoor hij geloofwaardiger was als opvolger voor de Kever. Maar ook deze oefening zou slechts een toekomst als museumstuk hebben.

EA97 in 1960

EA97 prototype coccinelle

In 1960 werd de roep naar een nieuw model luider. In die mate zelfs dat Volkswagen 200 prototypes van het EA97-project met de hand bouwde. Alles leek erop dat het project zou worden verdergezet omdat er al een (zeer) kleine serieproductie tot stand was gekomen. Maar ook dit project strandde op het ogenblik dat de  productiearbeiders de assemblagelijnen reeds aan het voorbereiden waren voor de productie van het nieuwe model. In extremis werd geoordeeld dat de EA97 te dicht bij de Kever en de Type 3 stond. Jammer, andermaal een maat voor niets…

Ook als berline

In 1963 verlegde Volkswagen het geweer van schouder en ontwierp een nieuw prototype, ditmaal met een sedan koetswerk: de EA128. Dit vierdeurs model bood plaats aan zes personen en werd aangedreven door een tweeliter boxermotor uit de pas gelanceerde Porsche 911. Maar ook dit VW-ontwerp liep af met een sisser, wellicht omdat men vanaf dan in alle richtingen begon te denken.

EA276 prototype coccinelle

Vanaf 1969 begon het EA276-project in de buurt te komen van wat uiteindelijk de Golf zou worden. Tenminste, dit concept vormde alvast de basis, want het ging om een hatchback met voorwielaandrijving en de luchtgekoelde motor van de Kever. De vormgeving was minder elegant dan wat Giugiaro later met de Golf zou doen. Zo duurde het uiteindelijk tot 1974 voor de Kever werd vervangen.

Los daarvan is het leuk om te vermelden de Kever tot 2003 in productie bleef. Meer gemoderniseerde versies met een Kever-look en mechanische elementen van de Golf bleven zelfs tot 2019 in productie. Met een carrière van bijna een eeuw zet de Kever een record dat waarschijnlijk nog lang ongeëvenaard zal blijven.

Lees meer over

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook