De Mercedes 300 SL werd oorspronkelijk ontworpen voor racewedstrijden, zodat het merk kon schitteren tijdens de Carrera Panamericana in 1952. De Amerikaanse Mercedes-importeur Max Hoffman zag het commerciële potentieel van de auto. Hij reisde naar Stuttgart om het management van Mercedes ervan te overtuigen een productieversie te maken. Hoffman had er zoveel vertrouwen in dat hij meteen duizend exemplaren bestelde.
Supercar
De productieversie van de 300 SL werd uiteindelijk onthuld op de autoshow van New York in 1954. De technische specificaties waren ronduit ongelooflijk: hij was uitgerust met een 3.0 zescilindermotor met mechanische brandstofinspuiting van Bosch, ongezien. Met een vermogen van 215 pk wordt de 300 SL beschouwd als een van de eerste supercars in de geschiedenis van de auto. Door het buizenchassis konden geen normale deuren gemonteerd worden, daarom kreeg hij opvallende vleugeldeuren (of gullwings in het Engels). Om de toegang voor de bestuurder te vergemakkelijken, kantelt het stuur, zodat hij zijn benen eronder kan schuiven.
Advertentie – lees hieronder verder
Zeldzaam
De 300 SL werd voor een extreem hoge prijs verkocht en was bedoeld voor bevoorrechte klanten met een liefde voor topprestaties. Tussen 1954 en 1957 werden er slechts 1.400 coupés verkocht. De Roadster-versie nam het daarna tot 1963 over en was een groot succes op de Noord-Amerikaanse markt. De gok van Max Hoffman loonde uiteindelijk.
Zwanenzang
De 300 SL Gullwing met chassisnummer 7500079 werd op 22 november verkocht tijdens de veiling amfAR x RM Sotheby’s. Wat deze auto interessanter maakt dan alle andere, is dat dit het laatste exemplaar is, geassembleerd in 1957. De auto werd tentoongesteld op de Poznan-beurs in Duitsland en daarna geëxporteerd naar de Verenigde Staten, waar hij in het bezit kwam van slechts vier mensen. In 2004 nam hij deel aan de zeer prestigieuze Pebble Beach Concours d’Elegance, waar hij de derde prijs won. De auto verkeert nog altijd in originele staat, met een koetswerklak in Fire Engine Red en crèmekleurig lederen interieur. De waarde werd geschat tussen de 2,40 en 3,36 miljoen euro. Uiteindelijk ging deze auto van de hand voor 2.3 miljoen euro.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be