Inmiddels is het 50 jaar geleden dat Carrozzeria Bertone op het autosalon van Genève de Lamborghini Countach LP500 onthulde. Waarop de kanariegele sportwagen op de stand van Bertone en niet die van Lamborghini stond? Simpelweg omdat Lamborghini zijn focus op de toen nagelnieuwe Miura SV wilde leggen. De verkeerde keuze, bleek achteraf, want de Countach ging in 1971 met de meeste aandacht lopen.
Succesnummer
De Countach was uniek, te beginnen vanwege zijn mechanische lay-out, in het Italiaans gesymboliseerd door “LP” voor “Longitudinale Posteriore”. Dat het model een twaalfcilinder herbergde, was volgens Ferruccio Lamborghini vooral een imagokwestie. Dat 5-literblok had hij aan ingenieur Paolo Stanzani te danken, terwijl het futuristische maar tegelijk zeer zuivere lijnenspel van Marcello Gandini kwam, in opdracht van Bertone dus. Gandini bedacht ook de typische schaardeuren, een stijlkenmerk waar alle Lamborghini V12-modellen vanaf dan mee zouden uitpakken.
Advertentie – lees hieronder verder
Verrassing!
De naam Countach komt uit het dialect van de regio rond Piëmont en er zit een echt verhaal achter. In die tijd sleepte Lamborghini zijn creaties van de ene loods naar de andere om ze niet te laten ontdekken. Toen een boer de sportwagen in de ene of de andere schuur ontdekte, riep hij “countach”, wat verrassing betekent.
De Countach ging in 1974 in serieproductie. Niet als LP500 maar als LP400, simpelweg omdat de V12-motor om betrouwbaarheidsredenen werd teruggebracht van 5 naar 4 liter en het vermogen van 446 naar 375 pk. Pas met de komst van de LP400 S groeide de cilinderinhoud opnieuw naar 4,8 liter, en later zelfs naar 5,2 liter. Tussen 1974 en 1990 werden er in totaal 1999 Countachen gebouwd, opgedeeld in vijf verschillende reeksen.
Dé juiste oldtimer kopen? Kijk op Autoclassic.be
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be