LEZERSAUTO BMW Z3: Verliefd geworden en gebleven

De BMW Z3 werd halverwege de jaren negentig op de markt gebracht als de nieuwste, spannende roadster voor het grote publiek. Hij moest in de eerste plaats betaalbaarder en bruikbaarder worden dan de Z1 met de gekke – maar dure – deuren. Tegenwoordig is er opnieuw veel belangstelling voor het model.

LEZERSAUTO BMW Z3: Verliefd geworden en gebleven

De Z3 1.8i van lezer Julien gaat op in de massa. Hij kocht de kleine cabrio twee jaar geleden: “Ik werd er verliefd op toen ik hem op een online advertentiesite zag schitteren: een Z3 uit 1997, in uitstekende staat én met alle opties die ik wilde, zoals zetelverwarming en aluminium wielen.” Verrassend of niet: dit is Juliens dagdagelijkse auto. Dat valt ook van zijn kilometerstand af te leiden, aangezien er op bijna twee jaar maar 50.000 is bijgekomen. In totaal staat de teller op 213.000 km, al verkeert deze Z3 nog steeds in een  opmerkelijke staat, alweer een bewijs van zijn uitstekende productiekwaliteit. Paradoxaal genoeg werd de Z3, de eerste BMW die in de VS werd geproduceerd (in South Carolina om precies te zijn), bekritiseerd door veel mensen die zijn afwerking maar povertjes vonden… voor een BMW. Julien gaat echter niet in op die kritiek. Zijn enige antwoord op de vraag of hij zijn Z3 ooit zou vervangen, is “ja, voor een Z3 met een zescilinder”…

GoldenEye

Begin jaren negentig telde het BMW-assortiment twee cabrio’s: de 3 Reeks Cabrio en de exclusieve Z1. Die laatste was duur, complex qua techniek en bovendien ook erg onpraktisch vanwege het unieke deursysteem dat de portieren in de carrosserie deed schuiven. Na amper drie jaar productie werd de carrière van de Z1 abrupt beëindigd, al werd meteen nagedacht over een goedkoper alternatief dat meer een ‘allemansvriend’ moest worden. Om die operatie financieel interessant te maken, werden zoveel mogelijk bestaande onderdelen gebruikt.  

LEZERSAUTO BMW 320i Cabrio: Nostalgie naar de zescilinder

Het lijnenspel van de Z3 was uitbundig, met een schier eindeloze motorkap en een korte poep die met de jaren – lees: na een facelift – mooier werd. Het contrast met de Z1 was groot. Al was het niet alleen zijn design dat de nieuweling in één klap bekend en begeerlijk maakte. In plaats van volop de reclamekaart te trekken, was BMW erin geslaagd om de Z3 als officiële dienstwagen van James Bond in te zetten in GoldenEye, met de charismatische Pierce Brosnan in de rol van 007. En aangezien de nieuwe cabrio van die Britse superspion bij het uitkomen van de film nog niet op de markt was, waren de verwachtingen extra hoog gespannen. Zowat iedereen wilde die speciale Z3 “in het echt” zien, wat de orderboekjes op voorhand deed vollopen.

Betaalbaar

De Z3 van Julien is een van de eerste exemplaren uitgerust met de robuuste, 115 pk sterke 1.8-litermotor. Wie al eens met een 318i (E36) heeft gereden, zal het bijzondere geluid herkennen. Het klinkt beetje… metaalachtig! Vergis je echter niet: deze Z3 is geen sportwagen om snel mee te gaan, ook al versterkt de lage zitpositie het gevoel van snelheid. Acceleraties verlopen eerder moeizaam en naar het “kartgevoel” à la Mazda MX-5 moet je speuren. Anderzijds is deze auto best comfortabel, ook voor mensen waarvan de rug niet meer 100% meewil, en laat hij zich gemakkelijk bedienen. Dat er onderaan de toerenladder weinig koppel aanwezig is, stoort enkel zij die vooruit willen gaan.

Nu kopen?

De BMW Z3 wordt nog (te) veel genegeerd door mensen die op zoek zijn naar een leuke en goedkope tweedehandsauto, meestal omdat ze hem te gedateerd vinden. Toch is het moment nu rijp om een interessant exemplaar voor een interessante prijs op de kop te tikken. De dalingen zullen niet eeuwig blijven duren en Z3’s zijn nu eenmaal goed gebouwd, relatief roestbestendig (controleer voor de zekerheid de onderkant en de wielkasten) en mechanisch zeer betrouwbaar, met weinig kans op (grote) defecten. Z3’s met een 6-cilinder zijn dan weer zeldzamer, veel meer geliefd en bijgevolg een pak duurder. Prijzen voor een Z3 M gaan zelfs makkelijk richting 20.000 euro.