In comfortabele stoelen reden we in totale stilte door het platteland. Achter het stuur zat Gino opgewonden: zijn Chrysler LeBaron GTC rijdt nog steeds zoals op de allereerste dag. Geboren in 1991, is zijn auto uitgerust met de 3-liter V6, een door Mitsubishi ontwikkeld blok. Deze full-option werd nieuw verkocht in België. Gino is al jaren gepassioneerd door de Verenigde Staten en reed vroeger met een Harley-Davidson. Tot zijn veertigste had hij nooit echt oog voor auto’s, hij die dagelijks op een tweewieler zat. Maar dan zakte hij op een mooie dag af naar de American Show ging en meteen viel een model “Made in USA” hem op. Je raadt het al, een Chrysler LeBaron… Al gauw ging onze liefhebber op zoek naar een exemplaar in goede staat. Eerst een cabriolet, die jammer genoeg in een ongeluk betrokken raakte, vervolgens een tweede LeBaron, de wagen waar je nu naar kijkt.
Klein formaat
De Chrysler LeBaron Coupe en Cabriolet, die in 1987 op de markt werden gebracht, zijn afgeleid van de gelijknamige sedan, een middelgroot model naar Amerikaanse maatstaven. Deze twee versies, die vanaf het begin op de Europese markt verkrijgbaar waren, stonden bekend als relatief luxueuze wagens. Onder hun motorkap hadden we de keuze uit drie blokken: een 2,2-liter 4-cilinder met turbo, een 2,5-liter met natuurlijke aanzuiging of met turbo en de 3.0 V6 die het door ons geteste voertuig uitrust. Dankzij hun relatief redelijke motorinhoud kenden deze Amerikaanse auto’s een zeker succes op het Oude Continent, waar hun voor die tijd rijke uitrusting klanten aantrok die op zoek waren naar een auto die bijna niemand anders had.
Lang leve de jaren ’80!
De LeBaron Convertible lijkt een kind van de jaren ’80. Zijn voorkant met de elektrische koplampdeksels, de scherp afgesneden lijnen, de platte achterkant… Toch straalt hij een zekere charme uit, vooral met de rode tint die er zo goed bij past. Open de brede deuren en je ontdekt u een typisch Amerikaans interieur, met onflatterende kunststoffen maar ook met zetels die comfortabeler zijn dan die in je woonkamer. Er is ruimte genoeg voor vier personen en voldoende comfort. En de uitrusting is meer dan compleet met airconditioning (volledig elektrisch), airbag en een automatische vierversnellingsbak.
Advertentie – lees hieronder verder
Rustig aan
De V6 van Mitsubishi is vrij compact en levert een bescheiden 136 pk bij 5.000 toeren per minuut. Uiteraard is de LeBaron meer bedoeld om ontspannen te rijden aan de kust dan om een Italiaanse bergpas aan te vallen. Hoe dan ook laten zijn leeggewicht van 1.375 kg en zijn zeer soepele ophanging geen dynamische rijstijl toe. Moet wel gezegd dat de combinatie van motor-versnellingsbak perfect bij deze auto past, om soepel op koppel te rijden en om te genieten van het verbazingwekkende comfort, zeker gezien de leeftijd van de auto. Bij een scheutje gas voel je de versnellingen nauwelijks wisselen, omdat de motor zo soepel is.
Conclusie
De LeBaron is geschikt voor lange reizen en heeft een grote kofferbak die ideaal is voor vakanties. Weet ook dat een mooi exemplaar ongeveer 7.500 euro kost en dat onderdelen gemakkelijk verkrijgbaar zijn via de Verenigde Staten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be