Oldtimers

De ‘koning der breaks’ wordt 35

Eén van de bestverkochte breaks uit de geschiedenis was de T-versie van de E-klasse (W124). Die ‘Touring’ kwam in 1985 op de markt.

Belga | Gepubliceerd op 22 sep. 2020 | Leestijd: 2 min

Technisch was hij in grote mate vergelijkbaar met de berlineversie en de productie werd pas gestopt in 1996 nadat er 340.503 exemplaren van de band waren gerold. Van deze modelversie (W124) lanceerde het merk met de ster overigens ook een coupé en zelfs een cabriovariant.

Mercedes W124 cabrio

Advertentie – lees hieronder verder

De break werd ontworpen door Bruno Sacco die een iets hogere daklijn kreeg, maar desondanks was er veel aandacht voor de aerodynamica (0,34) wat bevorderlijk was voor een prima geluidscomfort en een laag verbruik. Ook opvallend was de multilink ophanging achteraan die in het geval van de break werd aangevuld met een hydropneumatische niveauregeling zodat het weggedrag met een zware lading of een aanhanger onverstoorbaar bleef.

Mercedes W124 coffre

Kortom, hoewel dit Mercedes-model door velen werd gezien als een lifestyle break, had hij ook de eigenschappen van een pakezel. Dit model was ook de eerste versie die ‘E-Klasse’ werd gedoopt en het merk lanceerde zelfs de 4Matic-vierwielaandrijving op deze modelgeneratie. De V8-topversies met een cilinderinhoud tot 6 liter kregen de bijnaam ‘Der Hammer’.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon