Opgepast voor de vergrijzing wanneer je belegt in een klassieke auto

Rijke autoverzamelaars worden steeds jonger, zo blijkt duidelijk uit de jongste evoluties op de klassie-kermarkt. Auto’s uit de jaren 50 en 60 worden steeds minder populair, ten voordele van auto’s van rond de eeuwwisseling.

Gepubliceerd op 3 januari 2025
Leestijd : 3 min

Deel

Opgepast voor de vergrijzing wanneer je belegt in een klassieke auto

In 2024 werden er voor een kleine 700 miljoen euro auto’s geveild, tegenover net geen 800 miljoen in 2023. Dat schrijft het Britse klassiekertijdschrift Magneto in een analyse van het afgelopen veilingjaar op de oldtimermarkt. Dat is traditioneel een goede meting van de temperatuur in die categorie. Veilingcijfers zijn immers transparant en openbaar, in tegenstelling tot transactieprijzen in de rechtstreekse verkoop van de ene naar de andere verzamelaar.

De Amerikaanse verkiezingen worden, samen met de andere geopolitieke onzekerheden die de wereld in een greep hebben, als de voornaamste oorzaak aangeduid van de vertraging op de oldtimermarkt. Een verkiezingsjaar in de VS zorgt overigens altijd voor een kleine dip.

Het valt echter te bekijken of ditmaal de markt weer opveert als altijd. De toekomstige Trump-regering is immers tuk op cryptomunten, en het zou kunnen dat dat fenomeen een serieuze invloed gaat hebben pp het beleggingsgedrag van autoverzamelaars. Klassieke vierwielers waren de jongste 15 jaar immers zeer populaire en waardevaste ‘spaarproducten’.

RM_Auctions,_in_association_with_Sotheby's,_announces_its...

Advertentie – lees hieronder verder

Hypersportwagens

Ferrari blijft duidelijk het populairst. Liefst de helft van de top-10 van duurst geveilde auto’s in 2024 kwam uit Maranello. Met op plaatsen 1 én 2 een 250 GT SWB California Spider uit 1963, goed voor omgerekend een dikke 17 miljoen euro.

Dat verhult echter dat Ferrari’s uit de jaren 50, 60 en 70 sinds een jaar vaak het geschatte veilingbedrag niet meer halen. Verschillende bekende minder bekende verzamelaars van het merk zijn de afgelopen jaren overleden, en de jongere generatie liefhebbers geeft zijn geld liever aan een jongere F40, Enzo of LaFerrari. Die laatste heeft nog een andere troef in de mouw: wie een LaFerrari bezit, krijgt voorrang bij aankoop van de toekomstige F80.

Het afgelopen jaar ging er zo eentje onder de hamer voor 3,98 miljoen euro. Dat is een verdubbeling van de waarde op nauwelijks 10 jaar tijd. Een Porsche 918 Spyder uit hetzelfde tijdvak wisselde in 2024 voor 3,38 miljoen euro van eigenaar. Dat is meer dan het viervoudige als de oorspronkelijke nieuwprijs in 2013.

Als beleggingsproduct gaat de jongere generatie hypersportwagens duidelijk als een speer. Ongetwijfeld ligt dat aan een nieuwe generatie superrijken in Silicon Valley, China of de Emiraten.

98060_1920x1280

Duitsers doen het goed

De Porsche 911 blijft dan weer een vaste waarde op de verzamelaarsmarkt. Vooral de excentriekere exemplaren, voorzien van een bijzondere kleur of gelanceerd in een beperkte oplage, doen het erg goed. Dat ligt eraan dat er al zeer veel 911-collecties bestaan, en dat alle verzamelaars dus vooral unieke exemplaren willen om het verschil te maken. Dat Porsche zelf veel inspanningen doet om zijn eigen erfgoed te promoten en daardoor zijn kernmodel onder de aandacht houdt, kan daar ook een rol in spelen.

Ook AMG ligt, mogelijk eveneens daardoor, opvallend goed in de markt. Het gaat dan zowel om auto’s van voor het bedrijf in de jaren 90 onderdeel werd van Mercedes als om modellen uit het begin van deze eeuw. Ook hier speelt duidelijk de verjonging van het koperspubliek.

Britse auto’s doen het momenteel niet goed. Zowel de Aston Martin DB5 als de Jaguar E-Type stegen de afgelopen jaren pijlsnel in marktwaarde. Te snel blijkbaar, want beide modellen zijn nu bij de spectaculairste dalers.

Online in de lift

Nog een teken dat de gemiddelde leeftijd van autoverzamelaars in sneltempo zakt, is de stijgende populariteit van online veilingen. Bovendien worden daar veel jongere auto’s gekocht dan bij traditionele veilingen.

Voor wie wil beleggen in klassieke auto’s, is het met andere woorden duidelijk dat de markt aan het veranderen is. Je kan niet zomaar blindelings een oude Ferrari kopen en er zeker van zijn dat die zijn waarde behoudt. De generatiewissel onder collectioneurs maakt dat ook een nieuwe generatie speciale auto’s snel in waarde stijgt.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Hans Dierckx Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
50.941 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
50.941 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.