Bij zijn lancering in 2002 veroorzaakte de Cayenne opschudding bij puristen die vonden dat Porsche geen SUV kon produceren. Sindsdien is er veel water onder de brug gestroomd en heeft de commercieel zeer succesvolle Cayenne het merk uit een moeilijke financiële situatie gered. De Cayenne werd lang scheef bekeken door sommigen als een auto die brandstof verslindt en vaak op trottoirs in steden geparkeerd staat. Hij ging door een moeilijke periode, maar is nu weer in de mode. Vooral de eerste generatie (2002-2010) heeft een nieuw leven gekregen op de youngtimermarkt.
Twee wagens
Deze rage werd snel opgemerkt door Porsche Classic, dat een heel wat accessoires op de markt brengt om de SUV te personaliseren en origineel uit te rusten. Om zijn producten te promoten, organiseerde de klassieke afdeling van de fabrikant uit Stuttgart een expeditie naar Patagonië vanuit Chili met twee wagens. De Cayenne met 3.6 V6-motor legde meer dan 3.500 km af in tropische bossen en bergen.
Advertentie – lees hieronder verder
Op alle wegen
Ver van de asfaltwegen trotseerden de twee SUV’s van Porsche rotsachtige paden, ruwe wegen en modder zonder mechanische problemen. Hun daktenten kwamen goed van pas om te overnachten in adembenemende landschappen. Tijdens de reis konden de teams ook een bezoek brengen aan de Haru Oni e-fuels-fabriek, waar synthetische brandstof wordt geproduceerd, een technische oplossing die door Porsche wordt verdedigd. De reis eindigde uiteindelijk in Ushuaia met prachtige foto’s: een andere manier om te genieten van de Cayenne, een miskend maar heel veelzijdig model.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be