De ultieme versie van de eerste generatie BMW 8 Reeks was de 850 CSI, die werd aangedreven door een 5,6-liter V12 die 380 pk en 542 Nm leverde. In combinatie met de handgeschakelde versnellingsbak kon de grote 4-zitter coupé in minder dan 6 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren, wat een heuse prestatie was in die tijd. Omwille van het forse prijskaartje werd de 850 CSI geen groot commercieel succes: tot 1996 werden amper 1.510 exemplaren gebouwd.
Uniek lot
RM Sotheby’s veilt binnenkort een exemplaar dat erg bijzonder is. Los van het feit dat hij slechts 8.700 km op de teller heeft staan, is het een pre-productievoertuig dat enkele maanden is gebruikt voor de ontwikkeling van de 850 CSI. In plaats van het op de schroothoop te gooien, werd deze door BMW geschonken aan een van zijn mythische piloten: Johnny Cecotto.
Advertentie – lees hieronder verder
Duivel-doet-al
Alberto “Johnny” Cecotto maakte destijds het verschil door zich zowel op de motor (hij was wereldkampioen 350 cc) als op vier wielen in de kijker te rijden, want hij reed F1 en kwam aan de start in verschillende toerwagenkampioenschappen.
De Venezolaan reed met heel wat BMW sedans en de constructeur ontwikkelde zelfs heeft zelfs een speciale reeks van de M3 die zijn naam droeg. Toen het Beierse merk hem deze 850 CSI toevertrouwde, nam Cecotto hem mee naar zijn land, maar hij reed er nauwelijks mee.
Enkele jaren later kwam de BMW terug naar zijn thuisland en inmiddels wordt hij tentoongesteld in het BMW-museum in München. RM Sotheby’s heeft geen prijsaanduiding gegeven.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be