Oldtimers

Renault 15 en 17: populaire coupés

Renault presenteerde enkele dagen geleden de R17 Electric x Ora Ïto concept car, geïnspireerd op de Renault 17. Een goed moment om even terug te blikken op de geschiedenis van deze coupé met vrij geslaagde stijl.

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 10 sep. 2024 | Leestijd: 2 min

Eind jaren zestig nam Renault een spectaculaire bocht: van achterwielaangedreven auto’s naar veel veiligere modellen met voorwielaandrijving. Terwijl de Renault 12 werd bestudeerd, besloot het management groen licht te geven voor een coupé op basis van de Renault 12. Het ontwerpteam van Gaston Juchet werkte aan dit model, dat uiteindelijk in 1970 werd voorgesteld. Het publiek maakte kennis met twee auto’s: de Renault 15 en 17, een twee-eiige tweeling. Als instapmodel had de 15 rechthoekige koplampen met afgeronde hoeken, geleend van de Renault 12, terwijl de 17 vier ronde koplampen kreeg. Ze onderscheidden zich echter door hun grote radiatorrooster, waarin de koplampen en twee rubberen stootranden geïntegreerd werden die als voorbumpers fungeerden.

Renault 15

Advertentie – lees hieronder verder

Typisch jaren zeventig

Van opzij bekeken, heeft de 15 grote zijruiten en de 17 kleinere zijruiten met roosters. Elk met hun eigen persoonlijkheid weerspiegelen de Renault 15 en 17 de esthetiek van hun tijdperk, met veel hoeken en matzwarte elementen. Hun interieurs waren ook erg ‘funky’, met een volledig zwart plastic dashboard met daarboven vier kappen boven de instrumenten. Het neusje van de zalm was de 17 TS met een groot stoffen vouwdak waarmee je kon genieten van de openlucht. Een typische populaire luxewagen uit de jaren zeventig.

Renault 17 interieur

Beperkte vermogens

Onder de motorkap van de 15 TL ligt het beroemde Cléon fonte-blok van de R12, een kleine, gewillige 1.3 met 60 pk die een zeker succes kende dankzij zijn aantrekkelijke prijs. De 15 TS en 17 TL profiteren van de Cléon alu-motor van de R16. Deze 1.6 met 90 pk vormt het midden van het gamma. De 17 TS ten slotte, met een elektronisch ingespoten 1.6, was met 108 pk het summum. In 1979 verdwenen de Renault 15 en 17 om plaats te maken voor de Fuego. Door de matige bouwkwaliteit en de gebrekkige roestweerstand verdwenen deze auto’s massaal in de jaren daarna. Tegenwoordig zijn ze gewild wegens hun unieke karakter. Minstens twee clubs in Frankrijk zijn er volledig op gericht.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon