De Renault Safrane maakte deel uit van het zogenaamde E-segment, bestaande uit executive cars, en was in dat opzicht vergelijkbaar met een BMW 5 Reeks of een Mercedes E-klasse. Alleen miste de Franse berline standing, een probleem dat Renault wilde wegwerken door een voor die tijd superkrachtige en extra luxueuze versie te lanceren. Dat is de Safrane Bi-turbo geworden.
Duitse invloeden
Het merk was gaan aankloppen bij Hartge en Irmscher, twee (niet toevallig) Duitse preparateurs, om de motor en het onderstel van de Safrane onder handen te laten nemen. Het resultaat was op zijn zachtst gezegd indrukwekkend.
De Safrane Bi-turbo liet zich op alle wielen bedienen door een dubbel geblazen 3-liter V6 die met een manuele vijfbak in verbinding stond. De topsnelheid bedroeg een duizelingwekkende 250 km/u en de Franse sedan had maar 7,2 seconden nodig om 100 km/u aan te tikken.
Hoewel deze krachtpatser vier jaar lang nieuw te koop was, van ’93 tot ’96, werden er amper kopers voor gevonden. Dit schamele succes was in de eerste plaats te wijten aan de hoge aankoopprijs van (omgerekend) minstens 63.000 euro, wat vandaag is dat nog altijd veel geld is en al zeker voor een Renault. Verwondert het je dat er maar 806 exemplaren van werden verkocht?
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be