Oldtimers

Vlaams Belang wil oldtimers toelaten in LEZ’s

In steeds meer Vlaamse steden worden oldtimers uit het centrum geweerd of enkel toegelaten tegen betaling. Vlaams Belang vindt dit een asociale pestmaatregel en diende een voorstel in om oldtimers weer vrije toegang tot LEZ’s te verlenen in Vlaanderen.

Geschreven door Alain De Jong | 13/08/2021

Verschillende Vlaamse steden (o.a. Antwerpen en Gent) treden bijzonder streng op tegen oudere voertuigen in hun lage-emissiezones (LEZ) en vragen een heffing voor de toegang ermee tot het centrum. Dat kan in de vorm van een jaarabonnement zijn waarvoor de prijs oploopt tot 345 euro, of met de zogenaamde dagpassen die in Antwerpen of Gent 35 euro kosten.

LEZ

Nochtans hanteren de meeste steden in het buitenland en ook Brussel een gunstmaatregel voor oldtimers, waardoor deze voertuigen normaal gratis in het centrum kunnen rijden.

Vlaams Belang wil een gelijkaardige aanpak in Vlaanderen. “Het is dan ook volkomen logisch dat ook in Vlaanderen deze uitzondering wordt doorgevoerd”, verklaart Vlaams Parlementslid Bart Claes (Vlaams Belang). “Een oldtimer rijdt gemiddeld maar 1.500 km per jaar, waarvan slechts enkele kilometers in de stad. Net omdat oldtimers dus vooral recreatief gebruikt worden, doen de bezitters ervan bitter weinig kilometers waardoor ze slechts een beperkte ecologische impact hebben”.

Asociale pestmaatregel

Het Vlaams Belang wil in de toekomst alle LEZ-regelingen afschaffen omwille van het asociaal karakter van deze maatregelen. Daarnaast dient de partij nu ook al een voorstel van decreet in om een uitzondering voor oldtimers te voorzien zolang het LEZ-kaderdecreet blijft bestaan, omdat volgens hen oldtimers mobiel erfgoed zijn die op het hele Vlaamse grondgebied vrije toelating moeten krijgen om zich te verplaatsen”.

Foto: Yana Marudova / Unsplash

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's