De Jaguar D-Type, die in 1954 gelanceerd werd, was een zeer aerodynamische racewagen en de eerste auto ter wereld met schijfremmen. Met Mike Hawthorn en Ivor Bueb achter het stuur won hij 24 Uren van Le Mans in 1955. Jaguar besloot toen om van zijn racewagen een supercar af te leiden. De XKSS werd gebaseerd op de D-Type en aangedreven door de beroemde XK-zescilindermotor met dubbele bovenliggende nokkenas, goed voor 250 pk in de 3.4-versie.
25 exemplaren
De XKSS was al zeer exclusief in 1957, aangezien er maar 25 exemplaren geproduceerd zouden worden. Maar tijdens de brand die de Jaguar-fabriek dat jaar teisterde, werd de XKSS zwaar getroffen. Negen exemplaren gingen in de vlammen op. De XKSS is vandaag een zeldzaamheid. Veel liefhebbers van het Britse merk vinden het een juweeltje. In 2019 besloot Jaguar zelfs om negen nieuwe exemplaren van de XKSS te bouwen, die aan belangrijke klanten verkocht werden.
Advertentie – lees hieronder verder
Als nieuw
RM Sotheby’s veilt binnenkort een van de ‘echte’ overgebleven XKSS’en tijdens de Monterey Car Week. Dit exemplaar met matching numbers heeft al zijn originele mechanische onderdelen en een volledige geschiedenis. In zijn perfecte staat kan hij tot twaalf miljoen euro opleveren, een bedrag dat hem tot een kunstwerk maakt…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be