Waarom de Audi RS2 nog steeds tot de verbeelding spreekt

De RS2 was de allereerste Audi met het bekende RS-label maar spreekt niet alleen daarom tot de verbeelding. Deze break werd namelijk in elkaar gezet door… Porsche! Veel meer heb je dan niet nodig om uit te groeien tot een klassieker…

Waarom de Audi RS2 nog steeds tot de verbeelding spreekt

Van de RS2 op basis van de Audi 80 werden bijna 2.900 exemplaren gebouwd. Dat gebeurde in de fabriek in Zuffenhausen, waar de productie van de onder licensie door Porsche vervaardigde Mercedes 500E net was afgerond.

Porsche ging uiteraard de Audi-motor te lijf. De 2.2-liter vijfcilinder met 20 kleppen kreeg een grotere turbo, een intercooler, een nieuwe nokkenas en ECU, andere injectoren en een efficiëntere in- en uitlaatlijn. Het resultaat was niet van de poes: de RS2 ontwikkelde 315 pk en 410 Nm en da’s nu nog steeds veel.

Deze Porsche had twee gezichten

Om al dat geweld de baas te kunnen, werden Porsche-wielen met bijhorend rubber voorzien, net als grotere remmen (van Brembo) en een andere ophanging. Zelfs de zijspiegels kwamen van een Porsche, van de 911 Turbo (964) om precies te zijn. Binnenin zorgden onder ander Recaro-stoelen voor de sportieve ondertoon.

De was RS2 viel met zijn quattro-vierwielaandrijving en zijn beer van een motor amper bij te houden. 0 tot 100 km/u? Amper 4,8 seconden… En ook met zijn topsnelheid van 262 km/u gaf hij menig sportwagen het nakijken. Nog indrukwekkender was zijn vermogen om de eerste meters extreem snel uit de voeten te zijn. Hij zat zelfs rapper aan 50 km/u dan… een McLaren F1!

Verwondert het je dat een tweedehandse Audi RS2 tegenwoordig gemakkelijk 50.000 euro waard is? Ons ook niet…