Toen hij in 1992 op de markt kwam, maakte de BMW M3 E36 indruk met zijn zescilinder-in-lijn. Uit een cilinderinhoud van drie liter leverde hij 286 pk en 320 Nm, in die tijd een aanzienlijk vermogen. Hij introduceerde het Vanos-systeem voor een variabele inlaattiming, en had lichtere bewegende onderdelen die voor een explosieve acceleratie zorgden. Hoewel hij veel minder duur was dan een Porsche 911 met een luchtgekoelde motor van 272 pk, kon hij de vergelijking aan. De M3 kon in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren en was daarmee een echte sportwagen vermomd als een ‘gewone’ BMW coupé.
Advertentie – lees hieronder verder
Speels rijgedrag
Met zijn 31 mm verlaagde chassis tegenover een normale 3 Reeks, bredere spoorbreedtes, kortere en stevigere veren en grotere rolbeugels was de M3 E36 een genot om mee te rijden. Zijn speelse rijgedrag moedigde je aan om de kracht van zijn ongelooflijke motor optimaal te benutten. Het enige probleem was de nogal korte vijfversnellingsbak, die hinderlijk was op de snelweg door het lawaai in het interieur. Dit werd in 1995 rechtgezet met de komst van de M3 met een 3.2-motor (321 pk en 350 Nm) met handgeschakelde zesversnellingsbak.
Ontwikkeld door BMW Motorsport
De M3 E36 werd ontwikkeld door BMW Motorsport en vormde de perfecte basis voor een racewagen. Het resultaat was de M3 GTR, een volledig aangepaste bolide met een vermogen van 388 pk en een gewicht van net geen 1.200 kg. Voor de FIA– en IMSA-homologatie produceerde BMW Motorsport de M3 GT, een soort ‘super-M3’ waarvan slechts 356 exemplaren gebouwd werden. In vergelijking met een M3 E36 3.0 had die een speciale achterspoiler, een frontsplitter, sideskirts en lichtgewicht aluminium wielen. Het koetswerk in British Racing Green was ook onderscheidend, net als het interieur met Recaro-kuipzetels bekleed met leder en Alcantara en een stuurwiel in omgekeerd leder. De logo’s van BMW Motorsport International herinnerden eraan dat dit geen gewone M3 was.
Te koop in Duitsland
De 3.0-motor van de M3 GT kreeg een nieuwe nokkenas en geoptimaliseerd elektronisch beheer. Hoewel het verschil in vermogen niet enorm was (295 pk, tegenover de oorspronkelijke 286 pk), voelde de motor nog scherper aan. Dit collector’s item is moeilijk te vinden. Liefhebbers van oude BMW M3’s zijn dan ook bereid om er een fortuin voor te betalen. Op dit moment staat een van de 356 M3 GT’s te koop bij de Duitse dealer Schaltkulisse. Deze auto rolde in 1995 van de band en werd nieuw verkocht in Duitsland, voor hij geëxporteerd werd naar Frankrijk en Finland. Hoewel er 168.700 km op de teller staat, lijkt de auto nog altijd in uitstekende staat dankzij rigoureus onderhoud. Volgens de verkoper is er onlangs 15.000 euro geïnvesteerd in een cosmetische en mechanische revisie. De vraagprijs bedraagt 124.000 euro, nog een bewijs van de stijgende interesse in zeldzame youngtimers bij een nieuwe generatie verzamelaars.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be