5 waanzinnige concept cars van Renault

Renault toont soms grote creativiteit. We herinneren ons in het bijzonder modellen zoals de Avantime, Wind en Kangoo Be Bop, al heeft de Franse fabrikant ook een groot aantal studiemodellen gecreëerd die onder de noemer “waanzinnig” vallen. Zoals dit vijftal!

5 waanzinnige concept cars van Renault

Renault Fiftie

In 1996 had Fiat de 500 nog niet opnieuw tot leven gewekt en was Renault eigenlijk van plan om een gelijkaardig model te lanceren, met hints naar het succesvolle verleden van de 4CV. Zover is het echter nooit gekomen, in tegenstelling tot het succesnummer van de Italianen dat vandaag nog steeds als een topper in de verkoop geldt.

Renault 600

Toen de Renault Espace in 1984 op de markt werd gebracht, verkende de fabrikant al bijna 30 jaar het concept van een zeer ruime gezinsauto. De eerste ervaring gaat terug tot 1957, met de 600. Dat was een vreemd ogende auto met een zeer ruime binnenkant. Bagage meenemen, was minder praktisch en dus kwam het nooit van een productiemodel.

Renault Espace F1

De Espace is ontegenzeggelijk een van de grootste successen van Renault. Het was de pionier wat minibussen betreft, of tenminste heeft hij dit voertuigtype populair gemaakt (Chrysler beweert het segment met Voyager te hebben uitgevonden, nvdr.). In 1994 verraste het merk met de Espace F1, een studiemodel voorzien van een 820 pk sterke V10 uit de Formule 1. Zelfs het chassis was dat van een F1-wagen en bood hier plaats aan 4 personen. Alain Prost reed er niet verwonderlijk snelle rondjes mee op circuit.

Renault Zoom

De oplossing voor parkeerproblemen in de stad? Renault dacht deze in 1992 te hebben gevonden met de conceptuele Zoom, een avant-gardistisch model in meer dan één opzicht. Niet alleen ging hij Smart vooraf (een tweezits stadsauto…), hij was ook 100% elektrisch. Nog opvallender was dat zijn achteras onder normale omstandigheden 2,6 m lang was, maar onder het passagierscompartiment kon worden ingeklapt, met een lengte van maar 2,3 m als gevolg.

Renault Laguna

Renault geeft studiemodellen graag namen die achteraf op de achterkleppen van productiemodellen prijken. Een voorbeeld is de Laguna, die we kennen als een doordeweekse familiewagen. Nochtans was Laguna in 1990 de naam van een conceptcar met een radicale vormgeving en met 210 pk in de aanslag, komende van een achteraan gemonteerde motor. Een voorruit was er niet, net zoals bij de Spider die 6 jaar nadien wél in productie mocht.