Naast de 2 Reeks Active Tourer plug-in hybride en een prototype van een 1 Reeks voorzien van de “Direct Water Injection” technologie, stelde BMW eveneens een i8 en een 5 Reeks GT op waterstof voor.
BMW was één van de pioniers in het onderzoek naar waterstof (herinner de 7 Reeks Hydrogen van bijna 10 jaar geleden) en blijft intussen doorwerken in dit vakgebied. Zoals andere merken, concentreert BMW zich nu op de ontwikkeling van de aandrijving met een brandstofcel. Dankzij een partnership met Toyota hoopt het Duitse merk tegen 2020 een voertuig dat op waterstof functioneert op de markt te brengen.
Wat het prototype van de i8 betreft, waarover we het hier hadden, werden nog slechts weinig details vrijgegeven, buiten het feit dat de brandstofcel gevoed zal worden door een elektromotor van 255 pk. De waterstof wordt opgeslagen in een reservoir die zich tussen de assen bevindt en kan in minder dan vijf minuten gevuld worden volgens BMW.
Het rijbereik zal vergelijkbaar zijn met de BMW i8 hybride, maar dat kan niet gezegd worden van de lijnen van dit prototype! Want wat het design betreft, heeft dit prototype totaal andere trekken dan de BMW i8. De retro-futuristische lijnen leveren een zeer verfijnde stroomlijn op maar zullen zeker niet iedereen behagen.
Moet BMW dit prototype van de i8 op waterstof in productie brengen?
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be