Hij heet dus Abarth 1000 SP en die typeaanduiding is niet toevallig gekozen. Het gaat namelijk om een dikke vette knipoog naar de gelijknamige sportwagen uit de jaren ’60.
Succesvolle racewagen
De 1000 SP kwam er als wapen in de strijd om de hoogste titel in de ‘Sport Prototipo‘-klasse en liet zich aandrijven door de bijna 1000 cc grote motor van de toenmalige Fiat 600, vanwaar de naam. De combinatie van het stijve buizenchassis, het zeer aardige vermogen van 105 pk en het vederlichte totaalgewicht van amper 480 kg leverde deze Abarth een uitstekende staat van dienst op: op 4 september 1966 beëindige de kleine bolide de 500 km van de Nürburgring als eerste in de 1000-categorie en werd hij derde algemeen. Daarna volgde de successen elkaar op.
Eerbetoon
De gloednieuwe 1000 SP, een vrucht van Centro Storico Fiat, is dus een zuiver eerbetoon aan de kleine racer van weleer, die nu 55 jaar oud is. Ditmaal zonder buizenchassis, want onderhuids gaat het om niets meer of minder dan een Alfa Romeo 4C Competizione. Zijn koetswerk werd grotendeels aangepakt, of toch vooral voor- en achteraan, maar aan de motor werd niet geraakt. De 1,8-liter turbo levert met andere woorden nog steeds 240 pk en 350 Nm koppel, goed van een 0-100 km/u-sprintcijfer van 4,5 seconden. Dat blijft snel.
Advertentie – lees hieronder verder
Kopen?
Dat zal jammer genoeg niet gaan. De Italianen hebben maar één 1000 SP gebouwd en zijn niet van plan om er nog te maken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be