Autotests

TEST Porsche 911 GT3: Strijdwapen

De zevende generatie van de Porsche 911 GT3 staat dichter bij de competitieversie dan ooit tevoren. Benieuwd naar ons oordeel?

Marc Willière | Gepubliceerd op 18 jun. 2021 | Leestijd: 5 min

Het is inmiddels 22 jaar geleden dat Porsche de eerste 911 GT3 lanceerde, wiens 3,6-liter flat-six toen 360 pk produceerde. Op technologische vlak is de kloof enorm. Tweevoudig rallywereldkampioen Walter Röhrl, die betrokken was bij de ontwikkeling, legde destijds de 20,8 kilometer van de Nordschleife van de Nürburgring af in iets minder dan acht minuten.

Nu wordt beroep gedaan op een blok van 4 liter (nog steeds atmosferisch!) dat 510 pk ontwikkelt. Porsche won 10 pk en 10 Nm in vergelijking met de vorige generatie. Dat is eigenlijk genoeg om deze GT3 in een baan om de aarde te brengen, want hij heeft amper 6 minuten en 59,927 seconden nodig om de ‘groene hel’ door te komen. Dat is 17 seconden sneller dan zijn voorganger. Een enorm verschil. De zeventrapsversnellingsbak met dubbele koppeling functioneert nog sneller en stuwt de nieuwe GT3 in 3,4 seconden (3,9 seconden met de handgeschakelde versnellingsbak) van 0 naar 100 km/u. De acceleratie van 0 tot 200 km/u wordt in 10,8 seconden (11,9 met de manuele bak) afgehaspeld.

Advertentie – lees hieronder verder

Porsche 911 GT3 2021 Nordschleife

Snufjes uit de racerij

Om de prestaties te verbeteren hebben de ingenieurs concepten uit de autosport gebruikt. Zo is de nieuwe GT3 de eerste 911 die is uitgerust met een nieuwe voortrein met dubbele driehoeken. Ook de achterwielophanging en het ontwerp van de schokdempers zijn nieuw, net als de remmen. Tenslotte is ook de achterassturing voorzien van een nauwkeurigere geleiding: afhankelijk van de snelheid stuurt die de achterwielen tot twee graden in één van beide richtingen.

Porsche 911 GT3 2021 track

Verder profiteert ook de aerodynamica van de race-ervaring. Na vele uren testen in de windtunnel genereert de GT3 veel meer neerwaartse druk dan voorheen: Porsche spreekt over een toename tussen de 50 en 150% afhankelijk van de omstandigheden!

Afslankoperatie

Porsche heeft verder ook het gewicht van de 911 GT3 sterk geoptimaliseerd. Hoewel zijn koetswerk breder is geworden en de wielen (en dus ook de remmen) groter zijn, is het gewicht op het niveau van het vorige model (1.435 kg in plaats van 1.418) gebleven. Zo werden met koolstofvezel versterkte kunststoffen gebruikt voor de flanken, het kofferdeksel vooraan en de achterspoiler. De ontwerpers slaagden er eveneens in te besparen op het gewicht van de ramen en de uitlaat.

Porsche 911 GT3 2021 lateral

De invloed van de autosport is verder duidelijk te merken in tal van details in de cockpit. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat het digitale display enkel de informatie toont die essentieel is voor circuitgebruik, zoals de bandenspanning, oliedruk, olietemperatuur, brandstofniveau en watertemperatuur. Je vindt hier ook een visuele schakelindicator, net als in de racewagen.

Porsche 911 GT3 2021 dashboard

En wie nog extremer de racetoer wil opgaan, kan opteren voor het Clubsport pack. Naast een ruimere keuze aan lakkleuren, omvat het een rolkooi achter de voorstoelen, een zespuntsharnas voor de bestuurder, een handmatige brandblusser en een stroomonderbreker.

Porsche 911 GT3 2021 roll cage

Brede glimlach

De 911 GT3 voelt zich echt in zijn element op een circuit. Het klimmen in de toeren, de ultra-precieze besturing en de remkracht zijn indrukwekkend. Maar je hoeft niet noodzakelijk een circuit op te zoeken om er plezier mee te beleven. Een ritje over landwegen tegen een redelijk tempo zal ook al een brede glimlach op je gezicht toveren!

Conclusie

Deze nieuwe versie is geen zoveelste evolutie van de Porsche 911 GT3. Sterk geïnspireerd op de raceversie, is dit misschien wel de grootste stap voorwaarts in deze modelreeks. Na deze eerste testrit, gaan we hem later dit jaar nog grondiger aan de tand voelen.

Porsche 911 GT3 2021 front

Porsche 911 GT3 2021: technische fiche

Motor: 6-cilinder-boxer atmosferisch, benzine, 3.996cc; 510 pk bij 8.400tr/min; 470Nm bij 6.100tr/min.

Aandrijving: naar de achterwielen

Versnellingsbak: Sequentieel met dubbele koppeling 7 verhoudingen of 6 verhoudingen handgeschakeld

L/b/h (mm): 4.573/2.027/1.279

Leeggewicht (kg): 1.435

Koffervolume (l): 132

Tankinhoud (l): 64

0 tot 100 km/u (sec.): 3,4

Prijs: 168.733 € BTWi

Vermogen: 510 pk

Topsnelheid: 318 km/u

Gem. brandstofverbruik: 13 l/100km

CO2: 294 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon