Aston Martin mikt op vastestofbatterij voor zijn elektrische GT

Een verdienmodel à la Porsche, terug manuele bakken en elektrisch onder de voorwaarde dat het strookt met hoe een Aston Martin altijd al is geweest. Dat is in een notendop de strategie van de nieuwe baas Adrian Hallmark. Eindelijk een keerpunt, of de zoveelste poging?

Gepubliceerd op 19 februari 2025
Leestijd : 4 min
Aston Martin mikt op vastestofbatterij voor zijn elektrische GT

Adrian Hallmark is geen nobele onbekende. Voordat hij vijf maanden geleden bij Aston Martin als grote baas aan de slag ging, overzag hij het reilen en zeilen van een ander Brits luxemerk: Bentley. Na zijn inwerkingsperiode heeft de Brit tegen de internationale pers een tipje van de sluier van zijn toekomstplannen onthuld. Daartussen zit goed nieuws voor de puristen.

Want Hallmark is er duidelijk de man niet naar om het bekende DNA van Aston Martin op de schop te gooien. Wel integendeel. Hij weet als geen ander dat het aantal luxeklanten elk jaar verder stijgt en wil de portfolio van zijn merk in alle niches parkeren waar er geld te verdienen valt. Zoals de markt voor sportievelingen met een manuele bak (in de Vantage afwezig sinds 2019), of speciale reeksen, “zoals Porsche dat doet met zijn 911 en minstens elke twee jaar een nieuwe versie aanbiedt”, of een wolliger uitvoering van de DBX (meer zoals Rolls-Royce).     

Op de lange baan

Zijn achtergrond bij Bentley maakt dat Hallmark op het vlak van elektrificatie een gelijkaardige kaart trekt. Het plan rond batterij-aangedreven sportwagens is dus herschreven en vooral op de lange baan geschoven. Zouden er oorspronkelijk vier stuks komen nog voor 2030 voorbij is - een eerste al volgend jaar -, dan wordt het er nu eentje voorafgegaan door stekkerhybrides.

Adrian Hallmark

Advertentie – lees hieronder verder

Hallmark, die vindt dat zijn merk te kwistig met nieuwe modellen is geweest de laatste jaren, wil het liever zachtjes aan maar vooral goed doen. Hij geeft toe dat klanten momenteel niet hard genoeg op de deur van de showroom kloppen voor een batterij-GT, maar erkent dat de groep van geïnteresseerde klanten aan het groeien is. “Als fabrikant moet je minstens één generatie vooruitkijken en de trend een stap voor zijn”, zegt Hallmark daarover. Het batterijverhaal is dus zeker niet over and out.

Wel wil Aston-Martin dat uitstel met meer nauwkeurigheid verrijken. Het ziet niet zozeer een handicap in rijbereik of klanteninteresse op de lange termijn, maar het gewicht baart kopbrekens. “Zo’n batterij weegt vier tot vijf keer zoveel dan een verbrandingsmotor”, zegt Hallmark, “en dat moffel je niet zomaar weg met de bekende trucjes.” Daarin ziet hij een probleem.

De Britten stellen daarom hun hoop op vastestofbatterijen, die veel lichter zijn dan conventionele lithiumexemplaar. De meerkost en lage productie-aantallen bij de start van dat type batterij spelen voor een nichemerk als Aston minder een rol.

manuele-bak

Trillingen als rijsensatie

Als toegevoegde sensatie kijkt het sportwagenmerk verder dan het nabootsen van schakelmomenten, of brullend geluid, zoals Hyundai dat bijvoorbeeld doet met de Ioniq 5 N, of BMW met zijn nakende elektrische M3. Nee, de Britten gaan de trillingsbeleving van hun V12 mappen, om die vervolgens te simuleren in hun volelektrische model. “Zo voelt het alsof je in een Valkyrie zit”, verklaarde Hallmark.

De technologie van zijn elektrische GT’s hoeft Aston Martin niet zelf te ontwikkelen. Omdat beide merken dezelfde Arabische mede-eigenaar (Public Investment Fund) hebben kunnen de elektromotoren, de batterijsystemen en de transformatoren gemijnd worden bij specialist Lucid Motors. Die laatste heeft sowieso een strategie in de steigers staan waarbij het zichzelf ziet uitgroeien tot een belangrijke leverancier in elektromobiliteit.

Heeft het plan van Hallmark kans op slagen? Het opkrikken van het aantal modelversies en speciale reeksen zijn quick wins. Rekening houdend met de homologatietijd is het in één jaar geflikt. Vraag is of een Vantage kan tippen aan de icoonstatus van een 911 om er een variantcarrousel aan vast te plakken.

Verder staat de troon van Hallmark ook op een carrousel. Hij is al de vierde baas in amper vijf jaar tijd, geen blijk van duurzaam leiderschap. Maar de belangrijkste eigenaar van Aston Martin, de Canadese miljardair Lawrence Stroll, gaf hem alvast een deugddoend schouderklopje tijdens zijn evaluatiegesprek: “Ik heb in de jongste zes weken beter geslapen dan in de afgelopen vier jaar.”          

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Piet Andries Autojournalist
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Aston Martin voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Aston Martin voertuig?
50.738 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.