Autoconstructeurs vragen om einde verbrandingsmotor uit te stellen tot 2040

ACEA, de vereniging van Europese autoconstructeurs, heeft de Europese Unie verzocht om de deadline voor het einde van de verbrandingsmotor te verschuiven van 2035 naar 2040. De reden: er is te weinig tijd om van 10% elektrisch vandaag te evolueren naar 100% tegen 2035.

Gepubliceerd op 23 juli 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Autoconstructeurs vragen om einde verbrandingsmotor uit te stellen tot 2040

De Europese autosector zit in een zeer moeilijke situatie. Aan de ene kant is het noodzakelijk om tegen 2035 (over elf jaar) volledig elektrisch te zijn. Aan de andere kant is er de concurrentie uit China en tot slot wordt de CAFE-regelgeving volgend jaar van kracht. Die beperkt de gemiddelde CO2-uitstoot tot 81 g/km, een onhaalbare drempel voor sommige constructeurs, waardoor ze boetes riskeren.

Deze moeilijkheden hebben Luca de Meo, de voorzitter van de Europese vereniging van autoconstructeurs (ACEA) en tegelijk de CEO van Renault, ertoe aangezet om contact op te nemen met de Europese Unie en meer tijd te vragen. De organisatie roept op om de deadline voor het einde van verbrandingsmotoren met vijf jaar te verschuiven, naar 2040 in plaats van 2035.

Dit verzoek komt net na de herverkiezing van Ursula von der Leyen als hoofd van de Europese Commissie. Zij vertelde trouwens in haar openingstoespraak vast te houden aan het doel van CO2-vrije auto’s in 2035. Wel liet de voorzitster van de Commissie ruimte voor enige flexibiliteit. Zo zou het gebruik van koolstofneutrale synthetische brandstoffen toegelaten worden, een vraag die vooral geformuleerd werd door de Duitse auto-industrie.

demeo

Advertentie – lees hieronder verder

Meer tijd

Luca de Meo gaf meer uitleg aan Les Echos: “We hebben een beetje meer flexibiliteit nodig in het tijdschema. Het is echt heel ingewikkeld om van 10% EV-marktaandeel naar 100% te evolueren in twaalf jaar.” Indirect zegt hij ook dat Europa toch wel overdrijft. Naast de tientallen miljarden euro’s die nodig zijn voor de transitie naar elektrische auto’s, kost ook de CAFE-regelgeving die volgend jaar van kracht wordt veel geld aan de constructeurs. Fabrikanten met een vlootgemiddelde boven 81 g CO2/km, krijgen zware boetes. Volgens schattingen van ACEA zullen deze boetes oplopen tot ongeveer 10 miljard euro voor alle constructeurs in de sector. Dat zal zwaar doorwegen op de financiën van de bedrijven, die nu al op de proef gesteld worden door de concurrentie uit China.

Plug-in als redding?

Voor Luca de Meo is de CAFE-regelgeving onvermijdelijk en daarom is het zo belangrijk om plug-inhybride aandrijflijnen te ontwikkelen. Ze zijn snel en eenvoudig te ontwikkelen en hebben een zeer gunstig effect op het gemiddelde brandstofverbruik, vooral als ze uitgerust zijn met een grote batterij (meer dan 20 kWh). Logischerwijs verlaagt die het brandstofverbruik tijdens WLTP-tests. Luca de Meo geeft toe dat de Chinezen dit al lang begrepen hebben en dat de Europese constructeurs achterop zijn geraakt: “De Chinezen zagen de kans om technologische voorsprong te nemen met elektrische auto’s al heel vroeg, terwijl wij het nog over diesel hadden. Ze zitten een generatie voor.”

electric

Maar Luca de Meo is niet gefrustreerd. Hij gelooft ook dat de Chinese concurrentie de Europese industrie kan stimuleren. Wel betreurt hij dat de samenwerking van Renault met Volkswagen voor een kleine, betaalbare elektrische auto mislukt is. Volkswagen besloot op het allerlaatste moment op eigen houtje verder te gaan. Luca de Meo denkt nog altijd dat Renault “het beste project in dit segment in Europa heeft en dat gaan we heel snel tonen met onze nieuwe Twingo”.

Deze realiteit brengt hem tot een meer globale overweging: “De Chinezen weten hoe ze technologieën en investeringen tussen fabrikanten moeten delen.” Kortom: ze staan sterk omdat ze weten hoe ze moeten samenwerken. Luca de Meo valt ook de afwachtende houding van de Europese politiek aan: “Industriële strategieën overstijgen de cyclus van één regering of één verkiezing en spreiden zich uit over tien tot vijftien jaar. Dat is langer dan één ambtstermijn.” En hij heeft gelijk. Als het louter een kwestie is van onderweg de regels veranderen of ontrafelen wat eerder al gedaan is, dan komen we er niet…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.