Na de Europese verkiezingen wordt niet alleen het parlement maar ook de uitvoerende macht, zoals de Europese Commissie, vernieuwd. Die neemt het initiatief in de besluitvorming. Natuurlijk zijn de topfuncties erg gegeerd, zoals het voorzitterschap van de Commissie dat eerder werd bekleed door de Duitse Ursula von der Leyen (EVP). Ze heeft hard gestreden om herkozen te geraken. Dat lukte, maar niet zonder enkele compromissen.
Ter herinnering: het was de Europese Commissie die het initiatief nam om de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren in 2035 te stoppen. Zodra ze herkozen was, bevestigde Ursula von der Leyen op een bijeenkomst met journalisten de doelstelling om dit perspectief te handhaven. Maar de nieuwe voorzitster moest ook wat water bij de wijn doen om haar herverkiezing veilig te stellen, vooral tegenover haar Duitse collega’s en de bijhorende drukkingsgroepen. Daarom heeft Ursula von der Leyen ook een gerichte wijziging van dit beleid aangekondigd om synthetische brandstoffen toe te staan. Precies waar de Duitse industrie om gevraagd heeft.
Onduidelijke strategie
Concreet verwees de Duitse politica in haar verklaring niet naar het controversiële verbod op verbrandingsmotoren na 2035. Wel sprak ze uitgebreid over de noodzaak van een energietransitie, maar dan vooral voor bedrijven (bijvoorbeeld rond waterstof). De auto-industrie werd slechts indirect aangehaald. Von der Leyen verwees naar “technologische neutraliteit” voor deze sector, met andere woorden het concept van synthetische brandstoffen waar de Duitse industrie en haar EVP-collega’s voorstander van zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
Op dit moment is dit echter niet meer dan een intentieverklaring en is er nog geen sprake van een mogelijk compromis. Maar de impliciete boodschap is duidelijk: verbrandingsmotoren moeten ook na 2035 op synthetische brandstoffen (of e-fuels) kunnen blijven draaien. Weet echter dat het mandaat van Ursula von der Leyen loopt tot 2029 en daarna niet meer verlengd wordt.
Voor krachtige auto’s?
Is het denkbaar dat auto’s met verbrandingsmotoren na 2035 op synthetische brandstoffen blijven rijden? Dat is helemaal niet zeker. Von der Leyen legde uit dat “de doelstelling van klimaatneutraliteit (voor auto’s) een technologieneutrale aanpak vereist, waarin synthetische brandstoffen een rol zullen spelen”. Maar we mogen niet vergeten dat de productie van synthetische brandstoffen nog altijd duur, energie-intensief en vervuilend is. Daarom denken veel experts dat de technologie voor synthetische brandstoffen weinig kans maakt om voet aan de grond te krijgen op de markt, en dat ze in het beste geval alleen gevolgen zal hebben voor een minderheid van luxewagens. Kortom, dit verhaal krijgt zeker nog een nieuw hoofdstuk…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be