Carlos Tavares, de CEO van Stellantis, is een wijze man die vaak een goede visie heeft op de industriële realiteit. Voor een topman is dat natuurlijk altijd beter, maar het is duidelijk dat het niet altijd het geval is. Tavares heeft onlangs opnieuw zijn mening gegeven over de overstap naar de elektrische auto. En hij bereidt zich voor op twee scenario’s.
Volgens Tavares zullen de verkiezingen in de Verenigde Staten en Europa bepalend zijn voor de toekomst van de elektrische auto. En alles is mogelijk. Hij voorziet ofwel een versnelling in het maken van elektrische auto’s “als de dogmatische progressieven winnen” – merk op dat het woord “dogmatisch” niet bijzonder positief is – of een vertraging “als de populisten winnen”. Kortom, het zou alles of niets zijn.
Het onbekende Donald Trump
Economisch gezien staat de industrie voor een echt dilemma. Stellantis heeft bijvoorbeeld net 30 miljard dollar vrijgemaakt om de overgang naar de elektrische auto te garanderen. En het zou natuurlijk een ramp zijn als het overgangsscenario plotseling wordt teruggedraaid. Dit tekent zich steeds meer af in het geval dat Donald Trump verkozen wordt, die zijn tegenstand tegen de elektrische auto niet verbergt en beweert dat de mogelijke overgang miljoenen banen zou kosten.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar dit scenario zou zich ook heel goed in Europa kunnen voordoen, waar de opkomst van het populisme de laatste jaren steeds belangrijker wordt. Tot nu toe heeft Tavares alle mogelijkheden overwogen. Hij zegt dat hij “niet meer bang is” en in staat is om opnieuw te investeren in verbrandingsmotoren als dat nodig is, maar wel niet volledig. Dit aangezien hij heeft aangegeven dat de auto-industrie moet “bijdragen aan het oplossen van het probleem van de klimaatverandering.”
De prijzenoorlog: dwaas?
Carlos Tavares maakt zich ook zorgen over de prijzenoorlog die Tesla is begonnen rond elektrische auto’s. Voor hem is het aansluiten van andere fabrikanten bij deze strategie een zeer slecht idee, aangezien het alleen maar zou leiden tot een neerwaartse spiraal voor de merken. Volgens hem “zal het eindigen in een bloedbad als de prijzen blijven dalen”. Om te kunnen investeren in nieuwe technologieën moeten fabrikanten immers absoluut winstgevend blijven. Het verminderen van de marges zal daarom problematisch zijn en zou kunnen leiden tot het instorten van merken, en zelfs van volledige groepen.
Tavares vindt de acties van de Europese Commissie ten aanzien van Chinese auto’s ook ongepast – de Commissie overweegt het om ze bij binnenkomst in het land te belasten terwijl landen hun aankoopsubsidies afschaffen. De CEO van Stellantis is van mening dat overheden door moeten gaan met het subsidiëren van de aankoop van elektrische auto’s en ook Chinese voertuigen. Dit met het risico op Chinese tegenmaatregelen en het uitroepen van een handelsoorlog, waarin Europa hoe dan ook als verliezer uit de bus zal komen. Het valt nog te bezien of Tavares gelijk heeft. Maar tot nu toe heeft hij er zelden naast gezeten…
Foto Tavares: YouTube
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be