Tussen Europa en China woedt momenteel een hevige concurrentiestrijd. Europa beschuldigt China ervan overdreven staatssteun te verlenen aan de eigen autobouwers, wat leidt tot concurrentievervalsing. Westerse automerken hebben het moeilijk om de concurrentie aan te gaan. Daarom overweegt Europa om de huidige importheffing van 10 procent op Chinese wagens fors te verhogen. Verschillende Chinese merken anticiperen hierop door hun auto’s dichter bij de Europese afzetmarkt te produceren.
Chery in Spanje
Chery, de Chinese autobouwer achter de merken Omoda en Jaecoo die binnenkort in België debuteren, produceert ook in Europa. Het heeft een samenwerkingsovereenkomst getekend met het Spaanse autobedrijf Ebro-EV Motors om nieuwe elektrische voertuigen te bouwen via een joint venture in Barcelona. Deze fabriek bouwde tot 2021 nog wagens van Nissan.
Vanaf eind dit jaar rolt de volledig elektrische SUV Omoda E5 er van de band. Ook een model met verbrandingsmotor en twee SUV-modellen van Ebro staan op het programma. Naar verwachting worden er 50.000 wagens geproduceerd in 2027 en 150.000 in 2029. Mogelijk blijft het daar niet bij, want Chery is ook in gesprek met de Italiaanse overheid om een tweede fabriek in Europa te openen.
Advertentie – lees hieronder verder
BYD in Hongarije
BYD is gestart met de bouw van een volledig nieuwe productiefaciliteit. Die komt in Szeged, in het zuidoosten van Hongarije, en is bedoeld voor elektrische BYD’s voor de Europese markt. Als alles volgens plan verloopt, begint de productie over drie jaar. BYD is trouwens al sterk aanwezig in Hongarije, met een productiefaciliteit voor elektrische bussen in Komarom sinds 2016. Daar zullen ook elektrische bussen voor De Lijn gebouwd worden, een contract dat veel ophef veroorzaakte door het faillissement van de Belgische busbouwer Van Hool.
Nog andere merken
MG is het bestverkopende Chinese merk in Europa en daarom bekijkt eigenaar SAIC of lokale productie mogelijk is. Pas over twee à drie jaar wordt de knoop doorgehakt. De locatie moet vooral qua loon- en energiekosten interessant zijn. Dongfeng praat dan weer met de Italiaanse overheid om een fabriek te openen. De Italianen zouden meerdere opties voorgesteld hebben. Leapmotor, dat voor 21 procent in handen is van Stellantis, bekijkt dan weer de mogelijkheden om te produceren in een van de Europese Stellantis-fabrieken. Het ziet er dus steeds meer naar uit dat Chinese auto’s made in Europe realiteit worden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be