Het nieuwe leven van verdwenen Belgische autofabrieken

Op de site van de voormalige Opel-fabriek in Antwerpen komt de grootste overdekte elektrische kar-tingpiste van Europa. Er zijn nog wel meer plekken in België waar ooit auto’s van de band rolden, en soms zie je er zelfs nog de sporen van.

Gepubliceerd op 1 februari 2025
Leestijd : 4 min

Deel

Het nieuwe leven van verdwenen Belgische autofabrieken

Al sinds 2010 worden er geen Opels meer gebouwd aan de Noorderlaan in Antwerpen. Ooit stond er een reusachtige fabriek die gedurende een halve eeuw meer dan 13 miljoen auto’s bouwde. Het grootste en laatst gebouwde deel, Plant 2, is inmiddels afgebroken, maar de oudere Plant 1 (foto onder) staat nog steeds rechtop.

Daarin verrijst binnenkort het langste overdekt circuit voor elektrische karts van Europa, goed voor 1 kilometer en 3 verdiepingen. Het gaat om dezelfde uitbater als die van de kartingpiste in Eupen.

image00005

Industrieel erfgoed

Ook voor liefhebbers van industrieel erfgoed is dit een boeiende plek, net zoals je in ons land nog wel meer voormalige autofabrieken vindt die opnieuw bestemd werden.

Advertentie – lees hieronder verder

Wie weet bijvoorbeeld nog dat Belgische handen ooit Mercedessen maakten, in Mechelen? Aan het Rode Kruisplein, meerbepaald, stond de fabriek van IMA (foto onder), een bedrijf dat auto’s van het merk invoerde en tussen 1964 en 1973 een kleine 80.000 breaks bouwde voor Mercedes.

Aansluitend werd de assemblagelijn aan de Dijle zowaar overgenomen door wijlen Saab. Voor het Zweedse merk bouwden de Mechelaars tot 1978 exemplaren van het model 99. Het gebouw staat er nog steeds, op het hoek van het Rode Kruisplein en de Guido Gezellelaan.

Nog een plek waar je de sporen van eertijdse autobouw kan zien, is Seneffe. Daar staat nog immer de fabriek waar British Leyland ooit auto’s bouwde voor het Europese vasteland, waaronder Mini’s. De Belgische auto’s waren van een betere kwaliteit dan degene die in het moederland werden gemaakt. In die mate dat directeurs van British Leyland op de duur gingen eisen dat hun persoonlijke bedrijfswagens ‘Made in Belgium’ moesten zijn, en niet ‘Made in England’.

In 1981 ging de fabriek dicht, maar het bedrijfslogo is er bijna een halve eeuw later nog steeds zichtbaar. De bushalte aan de overkant van de straat heet ook nog steeds ‘Seneffe BMC’ (British Motor Corporation).

28_foto_1

Citroën werd Audi

In dezelfde periode sloot de Citroën-fabriek in Vorst de deuren. En eind februari sluit ze voor de tweede keer de deuren, want een deel van de fabriek werd in de loop der tijd opgeslokt door wat uiteindelijk de Audi-fabriek zou worden. Tussen 1926 en 1980 werden daar meer dan 1 miljoen Rosalies, Traction Avants, DS’en en 2PK’s geassembleerd. Je moet goed speuren naar historische sporen aan de Brits Tweedelegerlaan, maar helemaal aan het eind vind je nog voormalige fabriekspanden die ooit van Citroën waren.

Ook grotendeels nog pal staat de eertijdse Renault-fabriek in Vilvoorde (foto onder), die in 1997 het nekschot kreeg. Het geel van ‘la Régie’ is nog steeds zichtbaar op de pilaren binnenin, en in de loop der jaren was het er een komen en gaan van bedrijfjes en activiteiten, al dienden de reusachtige hallen vooral voor parking en opslag van auto’s. Een dikke 200.000 auto’s er jaar assembleerden de Vilvoordenaars voor Renault, waarmee dit een van de parels was van de Belgische industriële kroon.

COM19744020101

Groot en klein

Dat was ook Ford in Genk, dat in 2014 de deuren sloot. Een deel van de gebouwen is afgebroken, op de interessant gelegen site aan het Albertkanaal staan nu andere bedrijfspanden. Vooral de straatnaam, Henry Fordlaan, herinnert nog aan het feit dat hier ooit miljoenen Mondeo’s, Sierra’s en Transits van de band liepen, tijdens topjaren bijna een half miljoen stuks per jaar zelfs.

Van een heel andere schaal was de BMW-fabriek in Kontich. In de panden van Moorkens, dat in de jaren 60 nog invoerder was van BMW, werden destijds een tijdlang Neue Klasse-modellen in elkaar geschroefd. De Antwerpse firma bouwde zelfs een prototype van een break, twee decennia voordat BMW zelf met een kwam. Tot 1972 werden er in ons land BMW’s gemaakt. De gebouwen staan er nog, maar tegenwoordig hangen de logo’s van Hyundai, Suzuki en MG er op de geval, want dat zijn de merken die de Moorkens-clan dezer dagen importeert.

En dan is er nog de vroegere Fiat-fabriek in Waterloo, ook bekend als SAMAF. De Italianen lieten daar auto’s bouwen voor de West- en Noord-Europese markt, onder andere de 600 en 1300. De gebouwen staan er ook nog altijd, aan de Drève de l’Infante 39. Vandaag zit daar onder andere een fitnesszaak.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door Hans Dierckx Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
48.489 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
48.489 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.