Hybrides: ideale manier om importtarieven te omzeilen

Voor elke regel vind je wel een uitzondering. En dat telt ook voor de importtarieven die de Chinese automerken in Europa moeten doorslikken. Om ze omzeilen gaan de fabrikanten daarom zwaarder inzetten op een oude bekende: de hybride.

Gepubliceerd op 6 november 2024
Leestijd : 3 min

Deel

Hybrides: ideale manier om importtarieven te omzeilen

Europa heeft vorige week de importtarieven definitief in voege doen treden, maar achter de schermen gaat de strijd – of liever gezegd het lobbywerk – onverminderd door. Omdat ze China als hun belangrijkste wingewest niet willen verliezen, voeren de Duitse automerken de druk op Brussel op om tot aan nieuw akkoord met Peking te komen. En ook vanuit het oosten wordt de druk op de ketel gezet. De administratie van de Chinese leider Xi Jinping heeft onder andere aan Frankrijk, een belangrijke exporteur naar het land, gevraagd om een actieve rol op te nemen voor strafvermindering. Ook aan Tsjechië heeft het investeringen beloofd als dat land meewerkt in een afzwakking van de tarieven.

stella-li-BYD

Dan maar geen electric only

Er zijn natuurlijk manieren om de heffingen te omzeilen. Lokale productie bijvoorbeeld, maar na de officiële goedkeuring avn de tarieven door Europa heeft China aan zijn autobedrijven expliciet gevraagd dit niet te doen. China wil geen Europese economieën steunen als het zich niet welkom voelt. De automerken in regeringshanden (zoals SAIC Motors) hebben hier meer oren naar dan de privébedrijven (BYD). Maar er wordt ook gekeken naar technologische wegen om de heffingen te slim af te zijn: verbrandingsmotoren. De importtarieven tellen enkel voor auto’s met een tractiebatterij, dus willen de Aziatische merken harder inzetten op hun hybrides. Sommige merken laten er zelfs hun imago van electric only voor varen. Bovendien komt de strategie ook goed uit, nu de verkoop van elektrische auto’s vertraagt in Europa

Omdat in hun thuisland alle geëlektrificeerde aandrijvingen in aanmerking voor de subsidiepot, bouwen merken als BYD en SAIC (MG en Maxus) een aanzienlijk aantal hybride modellen, waaronder plug-ins, en bieden die ook al aan in Europa. Topvrouw bij BYD Stella Li zei dat de nieuwe generatie hybrides een rode loper vormt naar volledig elektrisch rijden. Ze omschreef het als een ideale publieksopwarmer, en dat 70% van de bestuurders van een plug-inhybride uiteindelijk overstappen op een elektrisch model. In Europa biedt BYD met de Seal U DM-i momenteel één hybride aan.

Advertentie – lees hieronder verder

Nio wedt op range extender

Maar de verrassing komt van Nio. Deze fabrikant van enkel elektrische modellen, die voorlopig niet in België beschikbaar zijn maar daar wel plannen voor smeedt, verandert het geweer van schouder. Op 21 december zal het merk volgens welingelichte bronnen een hybride model aankondigen. Een technologische stap terug om een stap voorwaarts te zetten in Europa.

Nio-battery-swapping

Dat uitgerekend Nio zwicht voor verbrandingsmotoren is tekenend. Het merk heeft kosten noch moeite gespaard voor zijn elektrische gamma met onder andere een systeem van battery swapping. Deze maakt het mogelijk om van batterij te wisselen met een tijdverlies vergelijkbaar aan het tanken van een conventionele auto op fossiele brandstof. Het merk heeft er dus veel voor over om de nadelen van elektrisch rijden te compenseren. De hybride Nio wordt een range extender, waarbij de verbrandingsmotor als generator wordt ingezet om stroom op te wekken voor de batterij zonder dat deze rechtstreeks de wielen aandrijft. Deze zogenaamde EREV-technologie (Extended Range Electric Vehicle) is aan een flinke opmars bezig in Azië, zoals we eerder al schreven. In Europa is de Nissan Qashqai het bekendste voorbeeld.

De bocht van Nio maakt vooral duidelijk dat het optrekken van een importmuur geen waterdichte oplossing is. De meeste Chinese bedrijven vertrouwen voorlopig nog op hun stock om de tarievenpil te verzoeten (de haven van Zeebrugge kan de capaciteit amper slikken) maar kijken met zowel de bouw van lokale fabrieken en een hybride gamma al vooruit om ook op het slagveld van een handelsoorlog hun ambities waar te maken.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Piet Andries Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Gisteren 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.