Tot nu toe werd de autofabriek Audi Brussel gezien en voorgesteld als een model van kwaliteit en excellentie, maar ook van flexibiliteit, aangezien deze productielijn een van de eerste was die elektrische auto’s produceerde. Maar vandaag gaat het slecht met de elektrische auto en daalt het aantal verkopen. Volgens het Duitse vakblad Automobilwoche, die vaak goed geïnformeerd is, zou Audi haar strategie willen veranderen en er alles aan doen om de kosten te verlagen. Dit zou betekenen dat de productie van de Audi Q8, die momenteel wordt uitgevoerd door de fabriek in Vorst, wordt verplaatst naar Mexico (Puebla) en China (Changchun).
Dit project is niet voor binnenkort. Volgens het Duitse vakblad zou het in 2027 vorm krijgen, waardoor de Brusselse fabriek dan geen model meer zou hebben om te assembleren. Maar Automobilwoche gaat nog verder en stelt dat, volgens haar bronnen, “als Brussel geen alternatief model krijgt in het kader van het huidige toewijzingsproces, het voortbestaan van de fabriek in gevaar komt.” Met andere woorden, de fabriek zal haar deuren sluiten.
3000 banen
Het is niet de eerste keer dat het lot van de fabriek in Vorst onzeker is. In oktober vorig jaar werd al bekendgemaakt dat Audi Brussels geen tweede SUV (de Q4 e-tron) zou produceren zoals oorspronkelijk gepland. Dit nieuws veroorzaakte uiteraard zorgen bij de vakbonden van de fabriek, die al meermaals hadden gewaarschuwd voor een mogelijke verplaatsing van de productie. Onze collega’s van L’Écho hebben de vakbond ACV-CSC Metea geïnterviewd, die aangeeft dat de kwestie besproken moet worden met de directie.
Advertentie – lees hieronder verder
De werknemers – 3000 in totaal – hebben de productiedaling al gemerkt, terwijl tekorten aan onderdelen er vaak voor zorgen dat de productielijn stilgelegd moet worden. In deze context zijn de vertegenwoordigers van het personeel zich er ook van bewust dat, als de fabriek 2027 haalt, er sowieso te veel personeel zal zijn. Daarom is de fabriek momenteel stilgelegd, waardoor er geen risico is op staking na dit nieuws.
Moeten we ons zorgen maken over deze informatie van Automobilwoche? Eerlijk gezegd wel. Want laten we niet vergeten het dit vakblad was dat in 2022 bekendmaakte dat Audi Brussels de productie van 40.000 Q4 e-trons toegewezen kreeg. De journalisten halen hun informatie dus rechtstreeks bij Audi. Laten we hopen dat de directie van de fabriek een akkoord kan bereiken met Audi en een nieuwe productierun kan bevestigen na 2027. Anders zal de sluiting van Audi Vorst slechte herinneringen oproepen aan Renault Vilvorde, Opel Antwerpen of Ford Genk, onder andere…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be