Toen Porsche in 2019 de Taycan uitbracht verzette het bakens met een elektrische sportwagen die niet alleen het snelst kon laden, maar die net zo talentrijk de bocht rondde als de betere telgen van de familie. De facelift van begin dit jaar gaf het model nog meer laadsnelheid, nog meer rijbereik en nog straffere spurts. Maar het wil niet baten. De verkoop is zodanig gekelderd dat zelfs het goudhaantje Porsche moet ingrijpen: kosten drukken, modellen mogelijk uitfaseren en de structuur stroomlijnen. In China, waar de pijn het meest voelbaar is, gaat stevig het mes in het dealernetwerk.
Maar dat is nog maar het begin. Ook de aandrijvingsstrategie ligt in de weegschaal. Het merk, dat eerder nog een sterke focus legde op elektrische auto’s, gaat nu terugkomen op dat plan. Klanten blijven trouw aan de klassieke motoren, vooral in het premium- en luxesegment. CFO Lutz Meschke bevestigt de trend: “Veel van onze klanten kijken toch liever naar modellen met verbrandingsmotor.”
718 verkoopt beter dan Taycan
Tot voor kort was Porsche zinnens om 80 procent van zijn gamma tegen 2030 volledig elektrisch te maken. Het werkt daarom momenteel aan de ontwikkeling van volledig elektrische opvolgers voor de 718 Boxster en Cayman, maar de huidige verkoopcijfers van deze sportwagens werpen grote vraagtekens op. De 718-modellen, hoewel verouderd, verkopen wereldwijd namelijk beter dan de Taycan. In de eerste negen maanden van dit jaar zijn 18.048 exemplaren van de 718 verkocht, tegenover 14.042 Taycans. De vraag naar de Taycan krijgt vooral in China klappen waar Porsche tegen een daling van 29 procent aankijkt. De lancering van de nieuwe en enkel met een batterij verkrijgbare Macan lijkt op afwachtende consumenten te botsen. De verkoop ligt 20 procent onder de verwachtingen.
Advertentie – lees hieronder verder
De financieel directeur van het merk, Lutz Meschke, voegt eraan toe dat de briefing voor de ontwikkelingsafdeling is gewijzigd. Deze krijgen nu de flexibiliteit om meerdere aandrijvingen te onderzoeken. Modellen die aanvankelijk als zuiver elektrisch waren bedoeld zullen nu ook ontworpen worden met de mogelijkheid om ze door verbrandingsmotoren te laten aandrijven, waaronder plug-inhybrides en natuurlijk ook synthetische brandstoffen waarvoor het merk ijvert. Dit zou al het geval zijn voor de grote zevenzitter-SUV K1, maar ook de opvolgers van de Cayenne en de Panamera zullen langer op benzine rondrijden dan oorspronkelijk gepland. Het is vooral afwachten wat er nu gebeurt voor de opvolgers van de 718-reeks, gepland voor volgend jaar. Het lijkt weinig waarschijnlijk dat deze hun batterijen nog kunnen inwisselen. Maar niets is zeker. De ingenieurs van Porsche zijn verre van de minste, en zoeken naar manieren om de speciaal ontwikkelde elektrische platformen open te trekken voor benzinemotoren.
Klant beslist
Porsche verwacht dat de komende jaren “veel flexibiliteit” nodig zal zijn om te voldoen aan de veranderende vraag in de markt. Het bedrijf heeft nu besloten de productiehallen zo in te richten dat verbrandingsmotoren, hybrides en volledig elektrische modellen op dezelfde lijn geproduceerd kunnen worden. Meschke benadrukt dat Porsche bereid is om in te spelen op marktdynamiek: “We willen onze klanten geven wat ze willen.” De koerswijzigingen is opvallend omdat het Porsche-publiek de middelen bezit om de meerkost van elektrisch rijden te absorberen. Het merk is niet afhankelijk van een budgetmodel.
Meschke raakt aan de kern van het probleem dat eerder al Mercedes deed afzien van zijn voornemen om in 2030 te stoppen met verbrandingsmotoren. En sterker nog: ook Volvo. Zelfs de Chinese Zweden, die altijd klaarstonden om een lans te breken voor volledig elektrische gamma’s, moesten vorige maand op hun stappen terugkeren en de levenslijn van hun verbrandingsmotoren verlengen. Omdat de klant finaal beslist.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be