Volkswagen maakt opnieuw een bijzonder turbulente periode door. Na de Dieselgate-affaire, herhaalde wijzigingen in het managementteam, moeilijkheden in China en een aanvankelijke sluiting van de ID.3- en ID.4-fabriek voor elektrische auto’s, heeft de fabrikant besloten om zijn productielijn voor batterijauto‘s opnieuw stil te leggen.
Ditmaal is het niet vanwege een dalende vraag. De productie in de fabriek in Zwickau van de Audi Q4 e-tron, Audi Q4 Sportback e-tron, ID.4 en ID.5 wordt om een heel andere reden stopgezet: een tekort aan elektromotoren! De fabriek wordt voor drie weken stilgelegd omdat “de productie van elektromotoren in de vestiging in Kassel in Duitsland momenteel zeer beperkt is”.
Volkswagen heeft dus nog steeds moeite om mee te blijven doen in de race om elektrische auto’s, ook al kan de Duitse fabrikant momenteel bogen op een leidende positie in Europa (met 531.000 verkochte 100% elektrische modellen), vóór Stellantis en Tesla. We gaan ervan uit dat de samenwerking met Xpeng Volkswagen snel uit het slop zal helpen.
Advertentie – lees hieronder verder
Ook drastische kostenbesparingen
Bovendien hebben verschillende bronnen aan Automotive News Europe verteld dat de fabrikant ook voorbereidingen treft om zijn administratieve kosten met 20% te verlagen om zo te kunnen besparen en een acceptabel niveau van rentabiliteit te behouden.
Volgens de Duitse zakenkrant Handelsblatt hoopt Volkswagen tegen 2026 10 miljard euro te besparen. Deze informatie is niet bevestigd door Volkswagen zelf, maar het bedrijf geeft het halfslachtig toe en legt uit dat het zal profiteren van een positieve ‘demografische curve’. Met andere woorden, oudere werknemers krijgen een vervroegd pensioen aangeboden. Volkswagen verwacht dat 3.000 mensen deze deal zullen accepteren, of bijna 8% van het personeelsbestand (naar schatting 40.000).
Waarom dit offer? Simpelweg omdat Volkswagen zijn winstmarges de afgelopen jaren heeft zien krimpen. De fabrikant hoopt dit niveau te kunnen verhogen naar 6,5%, vergeleken met 3,4% in de eerste negen maanden van 2023. Zal de fabrikant met deze besparingen weer gezond kunnen worden? Dat valt nog te bezien.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be