Volkswagen stopt productie elektrische auto’s en snijdt in administratief personeel

Na tegenvallende verkopen gaat Volkswagen zijn fabriek voor elektrische auto’s ID.3 en ID.4 opnieuw sluiten, maar ditmaal om een reden die op zijn zachtst gezegd verrassend is. Verschillende bronnen melden dat de Duitse reus zich voorbereidt om zijn administratieve kosten met 20% te verlagen. Dit gaat noodzakelijkerwijs gepaard met ontslagen.

Gepubliceerd op 15 november 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Volkswagen stopt productie elektrische auto’s en snijdt in administratief personeel

Volkswagen maakt opnieuw een bijzonder turbulente periode door. Na de Dieselgate-affaire, herhaalde wijzigingen in het managementteam, moeilijkheden in China en een aanvankelijke sluiting van de ID.3- en ID.4-fabriek voor elektrische auto’s, heeft de fabrikant besloten om zijn productielijn voor batterijauto‘s opnieuw stil te leggen.

Ditmaal is het niet vanwege een dalende vraag. De productie in de fabriek in Zwickau van de Audi Q4 e-tron, Audi Q4 Sportback e-tron, ID.4 en ID.5 wordt om een heel andere reden stopgezet: een tekort aan elektromotoren! De fabriek wordt voor drie weken stilgelegd omdat “de productie van elektromotoren in de vestiging in Kassel in Duitsland momenteel zeer beperkt is”.

Volkswagen heeft dus nog steeds moeite om mee te blijven doen in de race om elektrische auto’s, ook al kan de Duitse fabrikant momenteel bogen op een leidende positie in Europa (met 531.000 verkochte 100% elektrische modellen), vóór Stellantis en Tesla. We gaan ervan uit dat de samenwerking met Xpeng Volkswagen snel uit het slop zal helpen.

A211530_web_2880

Advertentie – lees hieronder verder

Ook drastische kostenbesparingen

Bovendien hebben verschillende bronnen aan Automotive News Europe verteld dat de fabrikant ook voorbereidingen treft om zijn administratieve kosten met 20% te verlagen om zo te kunnen besparen en een acceptabel niveau van rentabiliteit te behouden.

Volgens de Duitse zakenkrant Handelsblatt hoopt Volkswagen tegen 2026 10 miljard euro te besparen. Deze informatie is niet bevestigd door Volkswagen zelf, maar het bedrijf geeft het halfslachtig toe en legt uit dat het zal profiteren van een positieve ‘demografische curve’. Met andere woorden, oudere werknemers krijgen een vervroegd pensioen aangeboden. Volkswagen verwacht dat 3.000 mensen deze deal zullen accepteren, of bijna 8% van het personeelsbestand (naar schatting 40.000).

Waarom dit offer? Simpelweg omdat Volkswagen zijn winstmarges de afgelopen jaren heeft zien krimpen. De fabrikant hoopt dit niveau te kunnen verhogen naar 6,5%, vergeleken met 3,4% in de eerste negen maanden van 2023. Zal de fabrikant met deze besparingen weer gezond kunnen worden? Dat valt nog te bezien.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Tot 10:30 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.