Terwijl Audi net een overeenkomst heeft getekend met het Chinese SAIC om zijn platforms te kopen en elektrische auto’s te bouwen, is het nu de beurt aan Volkswagen om de krachten te bundelen met een andere lokale fabrikant, XPeng. Het zal niemand ontgaan zijn dat de verkoop van westerse fabrikanten instort in China, dat de grootste automarkt ter wereld is geworden, vóór de Verenigde Staten.
Met dit in gedachten zijn de westerse fabrikanten ten einde raad. Ze zijn hun dieptepunt voorbij: onvoldoende ontwikkelde technologieën, Aziatische overheersing van grondstoffen en batterijen, te hoge productiekosten, enzovoort. Dus om te voorkomen dat ze ontsporen, lijken westerse fabrikanten nog een laatste kaart uit te spelen: een alliantie aangaan met lokale fabrikanten zodat deze hun technische leveranciers kunnen worden, zodat ze nieuwe voertuigen zo snel mogelijk op de markt kunnen brengen.
Omgekeerde wereld
De situatie is dus paradoxaal, omdat het nu de Chinezen zijn die inkomsten zullen genereren uit hun eigen technologielicenties, terwijl de afgelopen 40 jaar het tegenovergestelde het geval was. Volkswagen is van plan om het voormalige ‘Edward’-platform van Xpeng te gebruiken voor zijn nieuwe elektrische voertuigen, samen met alle bijbehorende software. Volkswagen zal dus terugvallen op oudere technologieën.
Advertentie – lees hieronder verder
Momenteel gebruikt XPeng dit ‘Edward’-platform nauwelijks meer, dat is vervangen door een nieuw platform (de Smart Electric Platform Architecture – of SEPA – 2.0) voor de G6 sedan die op de laatste Shanghai Motor Show werd gelanceerd. Deze ruil is waarschijnlijk in het voordeel van beide fabrikanten, aangezien XPeng moeite heeft om zijn modellen te verkopen. Aangezien China een prijzenoorlog voor elektrische auto’s is begonnen, is de kans groot dat deze situatie zal leiden tot het verdwijnen van bepaalde merken.
Het valt nog te bezien of deze aankoopstrategie van Volkswagen – net als voor Audi – tijdelijk is of dat deze op termijn zal aanhouden. En of deze voertuigen in de toekomst een kans maken om hier te worden geïmporteerd. De VW-groep blijft grote problemen ondervinden bij de ontwikkeling van zijn elektrische auto’s, met name door de software die dochteronderneming Cariad niet kan ontwikkelen. Als dit zo doorgaat, betekent dit dat de westerlingen de auto-oorlog misschien wel hebben verloren. En dat Westerse auto’s binnenkort allemaal Chinees zullen zijn. De geschiedenis herhaalt zich altijd, op de een of andere manier.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be