Elektrisch

5 weetjes over de nieuwe elektrische BMW iX

Binnen enkele weken staat de nieuwe 100% elektrische iX in de BMW-showrooms te pronken. Dit model – uiteraard mét oversized grille – luidt het ‘EV 2.0’ tijdperk in voor het Duitse prestigemerk. We zetten alvast de kernpunten op een rijtje.

Geschreven door Alain De Jong | 05/10/2021

1. Sprintkampioen

BMW iX front

De BMW iX heeft twee elektromotoren (zonder zeldzame metalen uit milieuoverwegingen), één op elke as, en beschikt daarmee over vierwielaandrijving. Zo kan de xDrive50 rekenen op een power van 258 pk en 365 Nm vooraan en 313 pk en 400 Nm achteraan, wat gecombineerd 385 pk en 765 Nm en een sprint van 0 tot 100 km/u in 4,6 seconden oplevert. Niet slecht rekening houdend met het rijklare gewicht van… 2,6 ton!

iX

De iX xDrive40 heeft dezelfde elektromotor vooraan, maar het achterste exemplaar produceert ‘slechts’ 272 pk en 340 Nm, waardoor het gecombineerde cijfer zakt tot 326 pk en 630 Nm. Wat uiteraard nog steeds meer dan behoorlijk is.

Laten we meteen maar al verklappen dat de BMW iX er in de loop van volgend jaar nog een extra potente variant bijkrijgt: de iX M60 die 619 pk en 1.100 Nm produceert en dus de stenen uit het wegdek kan sleuren.

2. Autonomie van 630 km

BMW iX side

De BMW iX xDrive40 heeft een batterij van 76,6 kWh (netto 71 kWh) goed voor een WLTP-rijbereik van 372 km. Terwijl de xDrive50 over een accu van 111,5 kWh (netto 105,2 kWh) beschikt die een actieradius van 630 km (WLTP) oplevert. Op snellere traject helpt de gunstige stroomlijn (CX 0,25) ook een handje om wat meer kilometers te halen.

BMW iX charging

De iX haalt een laadvermogen van 200 kW (bij gelijkstroom), waarmee het bijladen van 10 tot 80% 35 minuten in beslag neemt. Volledig opladen aan een Wallbox van 11 kW duurt ongeveer 11 uur. De BMW beschikt nog niet over een 800 volt-systeem waarmee supersnel kan worden opgeladen en waarmee steeds meer concurrenten uitpakken.

3. Ruim en digitaal

BMW iX Sport

Met een lengte van 4,95 meter, een breedte van 1,97 meter, een hoogte van 1,70 meter en een wielbasis van 3 meter is de iX een uit de kluiten gewassen SUV, die ook meer dan voldoende binnenruimte biedt.

BMW iX interior

In het interieur is de digitalisering verder doorgezet, met als resultaat een ‘curved display’ en de eliminatie van zowat alle fysieke knoppen die plaatsmaken voor touchpads. Afwachten maar of dat een vlekkeloze en intuïtieve bediening zal toelaten.

4. Strak en comfortabel rijgedrag

BMW iX drive

De BMW iX rust op een aangepaste versie van het CLAR-platform, dat gebruik maakt van aluminium, staal en carbon, in combinatie met een ophanging met dubbele driehoeken vooraan, een multilink achteras en een luchtvering.

Die cocktail biedt een goed compromis tussen rijdynamiek en comfort. Snedige sportiviteit moet je natuurlijk niet verwachten van deze kolos van een goede 2.600 kg.

5. Exclusief prijskaartje

BMW iX gols

De BMW iX is een premium-SUV en zal niet meteen het model van het Duitse merk worden dat voor de grote doorbraak van elektrisch rijden gaat zorgen. In de eerste plaats omwille van het exclusieve prijskaartje dat eraan hangt te bengelen.

BMW iX inside

De prijs van de BMW iX xDrive40 bedraagt minstens 81.200 euro en voor de krachtigere xDrive50 moet je zelfs 97.950 euro ophoesten. Steeds is er een complete standaarduitrusting inbegrepen, maar uiteraard kan je dat bedrag nog verder aandikken met de items uit de lange optielijst.

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook