De batterij van de elektrische auto geraakt plat. Ondanks beloften van snelle opmars gaat de uitrol traag. De reden? Te dure modellen en een actieradius die gebruikers nog steeds onvoldoende vinden.
Daardoor herzien veel fabrikanten hun transitieplannen. Oorspronkelijk mikten ze op 2030, of zelfs eerder, maar door tegenvallende verkoop schuift die deadline steeds verder op. Voor merken die al worstelen met onrendabele (elektrische) investeringen, is aanpassing pure overlevingsstrategie. Zelfs gevestigde namen ontkomen niet aan de harde wetten van de markt.
Geen elektrisch meer?
Tegenover deze achtergrond keert ook Alfa Romeo op zijn stappen terug. Het merk wilde in 2027 volledig elektrisch gaan, maar de nieuwe Amerikaanse topman, Chris Feuell, kiest nu voor een multi-energieaanpak.

Advertentie – lees hieronder verder
Oorspronkelijk zou de Tonale SUV het laatste model met benzine- en hybride motoren zijn, maar dat plan is nu van tafel. Ook toekomstige Alfa Romeo-modellen krijgen conventionele motoren. Dit is een forse koerswijziging voor Alfa Romeo – en Stellantis in zijn geheel.
Na de spanningen tussen voormalig topman Tavares en het dealernetwerk, dat hem verweet de verkoop te schaden, betrekt het nieuwe management dealers nu zelfs bij strategische beslissingen. Zo werd voor de Alfa Romeo Junior eerst aan dealers gevraagd of het model überhaupt de moeite waard was om te lanceren – een opvallende zet, zeker omdat het voertuig al klaar is.

Deze aanpak is veelzeggend en toont hoe zoekende fabrikanten zijn op de markt. Ze gaan zelfs te rade bij hun achterban, net als in de politiek, om de commerciële haalbaarheid van een project te bepalen.
Uitstel voor nieuwe modellen?
Het voordeel voor Alfa Romeo (en Stellantis) is dat Tavares dit scenario had voorzien. Hij koos voor flexibele platforms die zowel elektrische als verbrandingsmotoren aankunnen, waardoor bijsturen nog mogelijk is.
Het is afwachten of deze koerswijziging de lancering van geplande modellen vertraagt. Dat zou zonde zijn, want Alfa Romeo balanceert al op de rand. Ter info: de nieuwe Giulia staat gepland voor 2026, terwijl de SUV Stelvio in de tweede helft van 2025 moet debuteren.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be