Alfa Romeo zet zijn elektrische plannen opzij. Terechte keuze?

De uitdagingen voor elektrische auto’s remmen de ambities van fabrikanten. Na Mercedes, Volvo en Porsche kiest ook Alfa Romeo voor een multi-energieaanpak in plaats van volledig elektrisch. Is dit de juiste zet om weer op koers te komen?

Gepubliceerd op 5 februari 2025
Leestijd : 2 min
Alfa Romeo zet zijn elektrische plannen opzij. Terechte keuze?

De batterij van de elektrische auto geraakt plat. Ondanks beloften van snelle opmars gaat de uitrol traag. De reden? Te dure modellen en een actieradius die gebruikers nog steeds onvoldoende vinden.

Daardoor herzien veel fabrikanten hun transitieplannen. Oorspronkelijk mikten ze op 2030, of zelfs eerder, maar door tegenvallende verkoop schuift die deadline steeds verder op. Voor merken die al worstelen met onrendabele (elektrische) investeringen, is aanpassing pure overlevingsstrategie. Zelfs gevestigde namen ontkomen niet aan de harde wetten van de markt. 

Geen elektrisch meer?

Tegenover deze achtergrond keert ook Alfa Romeo op zijn stappen terug. Het merk wilde in 2027 volledig elektrisch gaan, maar de nieuwe Amerikaanse topman, Chris Feuell, kiest nu voor een multi-energieaanpak.

tonale - copie

Advertentie – lees hieronder verder

Oorspronkelijk zou de Tonale SUV het laatste model met benzine- en hybride motoren zijn, maar dat plan is nu van tafel. Ook toekomstige Alfa Romeo-modellen krijgen conventionele motoren. Dit is een forse koerswijziging voor Alfa Romeo – en Stellantis in zijn geheel.

Na de spanningen tussen voormalig topman Tavares en het dealernetwerk, dat hem verweet de verkoop te schaden, betrekt het nieuwe management dealers nu zelfs bij strategische beslissingen. Zo werd voor de Alfa Romeo Junior eerst aan dealers gevraagd of het model überhaupt de moeite waard was om te lanceren – een opvallende zet, zeker omdat het voertuig al klaar is.

junior

Deze aanpak is veelzeggend en toont hoe zoekende fabrikanten zijn op de markt. Ze gaan zelfs te rade bij hun achterban, net als in de politiek, om de commerciële haalbaarheid van een project te bepalen.

Uitstel voor nieuwe modellen?

Het voordeel voor Alfa Romeo (en Stellantis) is dat Tavares dit scenario had voorzien. Hij koos voor flexibele platforms die zowel elektrische als verbrandingsmotoren aankunnen, waardoor bijsturen nog mogelijk is.

Het is afwachten of deze koerswijziging de lancering van geplande modellen vertraagt. Dat zou zonde zijn, want Alfa Romeo balanceert al op de rand. Ter info: de nieuwe Giulia staat gepland voor 2026, terwijl de SUV Stelvio in de tweede helft van 2025 moet debuteren.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Alfa Romeo voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.
Alfa Romeo 75 2.0 Carburator
tweedehands
Prijs op aanvraag
Catawiki - 1079 TX Amsterdam Bekijk
Alfa Romeo Tonale
tweedehands Plug in Hybrid Q4 190PK
73 km 29.750 €
Garage Palermo Bv - 8560 Moorsele Bekijk
Alfa Romeo Stelvio
tweedehands 2.2 Super *54.185km* BOITE AUTO CAMERA PDC FULL
54.185 km 24.990 €
Autos Perfect - 5070 Fosses-La-Ville Bekijk
Alfa Romeo Tonale
tweedehands
16.375 km 609 €/m.
Flexlease - 8870 Izegem Bekijk

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Alfa Romeo voertuig?
50.554 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.