Ook de elektrische aandrijftechnologie vergt enig inzicht om tot een correcte inschatting van het gebruik en de kosten te komen. Eerst en vooral zit er een verschil tussen de theoretische en de bruikbare capaciteit van de batterij dat meestal ongeveer 5% bedraagt. Dat betekent dat je met deze nettocapaciteit rekening moet houden om te bepalen wat het reële rijbereik van je elektrische wagen is.
Daarnaast is er nog een belangrijke factor in het elektrisch rijden waarover nog niet veel is verteld: het stroomverlies bij het opladen van de batterij. Dat kost sowieso een beetje stroom, zoals bij elk elektrisch toestel. Maar bij een elektrische auto komen daar nog een paar andere factoren bij, zoals de noodzakelijke koeling of opwarming van de lithium-ion accu die op de ideale temperatuur moet opgeladen worden of de voeding van de systemen die het laadproces softwarematig regelen.
Grote verschillen in rendement
Bij het laden zal je dus steeds meer stroom tanken dan er in je batterij kan opgeslagen worden. Maar hoeveel bedraagt dat verschil exact? Of met andere woorden: welk bedrag gaat er telkens aan de laadpaal verloren? Autobest deed de test bij 15 populaire en betaalbare elektrische wagens die nu op de markt zijn. Daarbij werd de batterij van de EV’s volledig leeggereden en daarna weer volgeladen. Daaruit blijkt dat de verschillen qua rendement zeer groot zijn.
Advertentie – lees hieronder verder
In deze test scoorde de Volkswagen ID.3 het best met een laadverlies van slechts 5,90%. De grootste groep zit met een laadverlies tussen 11 en 15%. Maar dan gaat het snel richting 20% voor de ‘slechtste leerlingen van de klas’, met als uitschieter de Honda e die een laadverlies van maar liefst 27,10% liet optekenen.
Dat betekent dat bij elke laadbeurt telkens een kwart van de betaalde elektriciteit in rook opgaat. Een factor waar je als koper ook best rekenen mee houdt gezien de hoge energiekosten.
Classificatie van voertuigen en hun elektrische verliezen
TABEL LAADVERLIES
1. Volkswagen ID3 / 58 kWh / 61,41 kWh / 5,90 %
2. Citroën ë-C4 / 45 kWh / 50,13 kWh / 11,40 %
3. Kia e-Niro / 64 kWh / 71.51 kWh / 11.70%
4. Cupra Born / 58 kWh / 64.58 kWh / 11.80 %
5. Opel Corsa-e / 45 kWh / 50,40 kWh / 12 %
6. Peugeot e-2008 / 45 kWh / 50,77 kWh / 12,80%
7. Fiat 500e / 37,3 kWh / 42,24 kWh / 13,20 %
8. Peugeot e-208 / 45 kWh / 50,93 kWh / 13,20 %
9. Hyundai Kona Electrique / 64 kWh / 73.33 kWh / 14.60 %
10. Mazda MX-30 / 30 kWh / 35,60 kWh / 18,70 %
11. Nissan Leaf / 56 kWh / 66,94 kWh / 19,50 %
12. Dacia Spring / 26.8 kWh / 32.41 kWh / 20.90 %
13. Renault Zoe / 52 kWh / 63,12 kWh / 21,40 %
14. Opel Mokka-e / 45 kWh / 54,66 kWh / 21,50 %
15. Honda e / 28,5 kWh / 36,23 kWh / 27,10 %
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be