Bij opladen elektrische wagen gaat tot 27% stroom verloren

Wie elektrisch rijdt zal al gemerkt hebben dat er meestal meer stroom moet geladen worden dan de eigenlijke capaciteit van de batterij van de wagen. Maar hoe groot is dat stroomverlies? Autobest deed de test en kwam tot verbluffende resultaten met een verlies dat kan oplopen tot 27%!

Gepubliceerd op 2 december 2021
Leestijd : 2 min

Deel

Bij opladen elektrische wagen gaat tot 27% stroom verloren

Ook de elektrische aandrijftechnologie vergt enig inzicht om tot een correcte inschatting van het gebruik en de kosten te komen. Eerst en vooral zit er een verschil tussen de theoretische en de bruikbare capaciteit van de batterij dat meestal ongeveer 5% bedraagt. Dat betekent dat je met deze nettocapaciteit rekening moet houden om te bepalen wat het reële rijbereik van je elektrische wagen is.

Daarnaast is er nog een belangrijke factor in het elektrisch rijden waarover nog niet veel is verteld: het stroomverlies bij het opladen van de batterij. Dat kost sowieso een beetje stroom, zoals bij elk elektrisch toestel. Maar bij een elektrische auto komen daar nog een paar andere factoren bij, zoals de noodzakelijke koeling of opwarming van de lithium-ion accu die op de ideale temperatuur moet opgeladen worden of de voeding van de systemen die het laadproces softwarematig regelen.

Grote verschillen in rendement

Bij het laden zal je dus steeds meer stroom tanken dan er in je batterij kan opgeslagen worden. Maar hoeveel bedraagt dat verschil exact? Of met andere woorden: welk bedrag gaat er telkens aan de laadpaal verloren? Autobest deed de test bij 15 populaire en betaalbare elektrische wagens die nu op de markt zijn. Daarbij werd de batterij van de EV’s volledig leeggereden en daarna weer volgeladen. Daaruit blijkt dat de verschillen qua rendement zeer groot zijn.

evid3

Advertentie – lees hieronder verder

In deze test scoorde de Volkswagen ID.3 het best met een laadverlies van slechts 5,90%. De grootste groep zit met een laadverlies tussen 11 en 15%. Maar dan gaat het snel richting 20% voor de ‘slechtste leerlingen van de klas’, met als uitschieter de Honda e die een laadverlies van maar liefst 27,10% liet optekenen.

Dat betekent dat bij elke laadbeurt telkens een kwart van de betaalde elektriciteit in rook opgaat. Een factor waar je als koper ook best rekenen mee houdt gezien de hoge energiekosten.

Classificatie van voertuigen en hun elektrische verliezen

HondaEV

TABEL LAADVERLIES

1. Volkswagen ID3 / 58 kWh / 61,41 kWh / 5,90 %

2. Citroën ë-C4 / 45 kWh / 50,13 kWh / 11,40 %

3. Kia e-Niro / 64 kWh / 71.51 kWh / 11.70%

4. Cupra Born / 58 kWh / 64.58 kWh / 11.80 %

5. Opel Corsa-e / 45 kWh / 50,40 kWh / 12 %

6. Peugeot e-2008 / 45 kWh / 50,77 kWh / 12,80%

7. Fiat 500e / 37,3 kWh / 42,24 kWh / 13,20 %

8. Peugeot e-208 / 45 kWh / 50,93 kWh / 13,20 %

9. Hyundai Kona Electrique / 64 kWh / 73.33 kWh / 14.60 %

10. Mazda MX-30 / 30 kWh / 35,60 kWh / 18,70 %

11. Nissan Leaf / 56 kWh / 66,94 kWh / 19,50 %

12. Dacia Spring / 26.8 kWh / 32.41 kWh / 20.90 %

13. Renault Zoe / 52 kWh / 63,12 kWh / 21,40 %

14. Opel Mokka-e / 45 kWh / 54,66 kWh / 21,50 %

15. Honda e / 28,5 kWh / 36,23 kWh / 27,10 %

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
51.758 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.758 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.