BYD (Build Your Dreams) is pas sinds dit jaar in ons land te koop en ging veelbelovend van start. In maart werden 47 nieuwe exemplaren ingeschreven in België, waarmee het tussen Lexus (60) en Subaru (32) staat. BYD, dat in januari op het Salon van Brussel stond, is hier nog relatief onbekend en moet zich natuurlijk verder ontwikkelen. Dat gebeurt al snel. De Atto 3, Han en Tang krijgen nog dit jaar het gezelschap van twee nieuwe modellen.
Dolphin
De Dolphin is een compacte hatchback die zich met zijn lengte van 4,29 meter in het populaire C-segment nestelt. Het wordt een directe concurrent voor de MG4 Electric of Volkswagen ID.3. De Dolphin gebruikt een lithium-ijzerfosfaatbatterij (een dunne en platte ‘bladebatterij’) van 60 kWh, goed voor een WLTP-rijbereik tot 427 km. Een 204 pk sterke elektromotor drijft de voorwielen aan.
In juni of juli komt de Dolphin op de markt. We zijn erg benieuwd naar de prijs, die nog niet bekend is. De huidige BYD-modellen zijn niet de goedkoopste, maar bieden wel waar voor je geld. De Dolphin krijgt onder meer standaard een warmtepomp en een vehicle-to-load-functie, die stroom levert aan andere toestellen met een vermogen tot 3,3 kW. Leuk tijdens een picknick of openluchtfilm.
Advertentie – lees hieronder verder
Seal
In augustus of september wordt ook de nieuwe Seal leverbaar. Deze sportieve en gestroomlijnde sedan haalt een grotere actieradius dan de Dolphin: maximaal 570 km (achterwielaandrijving) of 520 km (vierwielaandrijving).
Bijzonder is dat de batterij geïntegreerd werd in de vloer, zoals een sandwichstructuur. Het voordeel is dat het koetswerk lager bij de grond ligt en stijver is. De versie met achterwielaandrijving heeft één elektromotor (313 pk), terwijl de vierwielaangedreven Seal maar liefst 530 pk levert met zijn twee elektromotoren. Hoeveel de Seal kost, is nog niet bekend.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be