BYD is de afkorting voor ‘Build Your Dreams’, op zich al een prachtige naam voor een automerk, die je wellicht nieuwsgierig maakt naar wat daarachter allemaal schuilgaat. Deze Chinese constructeur is hier immers nog vrij onbekend en maakte pas eind 2022 zijn debuut op de Belgische markt met drie volledig elektrische modellen: Han, een ruime berline; Tang, een grote SUV met zeven zitplaatsen en Atto 3 een midsize crossover. Vooral van deze laatste wordt veel verwacht op de fleetmarkt om meteen een belangrijke rol te spelen in het populaire C-segment, waar ook enkele sterke gevestigde waarden actief zijn, zoals de Volkswagen ID.3 en de Kia Niro EV.
VAB Gezinswagen
Als nieuwkomer koestert BYD dus meteen hoge ambities. En misschien niet onterecht, want nog voor de eigenlijke lancering in ons land, werd de Atto 3 al bekroond tot VAB Gezinswagen van het Jaar 2023 door een jury van journalisten en leden van de mobiliteitsclub. Toch een mooi visitekaartje als je de Belgische markt wil veroveren. Bovendien is dit model meteen uit stock leverbaar, wat tegenwoordig een belangrijke troef is met de oplopende leveringstijden bij heel wat merken.
Trouwens enig idee waar de naam van deze BYD vandaan komt? Han en Tang verwijzen naar de Chinese Min-dynastieën, maar voor Atto werd inspiratie gezocht in de fysica: dit is een triljoenste van een seconde.
Advertentie – lees hieronder verder
Vertrouwd voorkomen
Het eerste wat opvalt is dat de BYD Atto 3 eigenlijk heel vertrouwd overkomt. Hier geen oversizede grille in de neus of opzichtige gadgets die weinig of geen nut hebben, zoals je al eens op de nieuwste Aziatische modellen aantreft. Neen, deze crossover heeft keurig geproportioneerde trekken waarmee hij in Europa zeker in de smaak zal vallen. In de perstekst van Atto 3 vinden we toch enkele designfeatures die hem uniek maken: de Dragon Face-snuit, de zilveren “drakenschubben” op de C-stijl, de elastieken boven het opbergvakje in deuren die wel gitaarsnaren lijken en de schakelpook op de middenconsole in de stijl van een gashendel van een vliegtuig.
De Atto 3 is een vijfdeurs die plaats biedt aan vijf personen en hun bagage, die kan worden opgeborgen in de koffer van 440 liter. Het ruimte-aanbod is goed en past binnen de normen van dit segment. Vooraan zit je goed en comfortabel in de kuipvormige stoelen die bekleed zijn met veganleder. Inderdaad, de Chinezen hebben ook oog voor de ecologie, zoals uit deze details blijkt. Wel dient opgemerkt te worden dat de zittingen vrij kort zijn, wat voor sommige mensen iets minder aangenaam kan zijn.
Ook verrassend is dat Atto 3 geen frunk heeft, een koffer vooraan die handig is om de laadkabels op te borgen en bij vele EV’s voorkomt, maar dat je onder het kofferdeksel vooraan uitkijkt op het elektromotorcompartiment.
Draaibaar multimediascherm
Als bestuurder kan je niet naast het gigantische aanraakscherm kijken waarmee zowat alle boordfuncties bediend worden. Dat gebeurt vrij intuïtief en bovendien kunnen enkele functies nog steeds via klassieke knoppen of toetsen bediend worden, zoals het volume van de DAB+-radio via een rolknop op de middenconsole. Een originele gimmick is dat het je het scherm horizontaal of verticaal kan draaien naargelang je voorkeur bij een bepaalde functie.
Een punt van kritiek is dat de navigatie enkel in het Engels of … Chinees kan, wat voor sommige gebruikers wel een handicap kan vormen. Wellicht komt daar een oplossing voor bij een eerste update. Net als voor de zeer alerte spraakassistent, die nu alleen zeer exacte commando begrijpt, wat vaak tot zeer grappige conversaties in de wagen leidt.
Blade battery
De aandrijving gebeurt op de voorwielen via een elektromotor van 205 pk en 310 Nm. Die zorgt voor vlotte prestaties met een sprint van stilstand naar 100 km/u in 7,3 seconden en een topsnelheid van 160 km/u. Sportief is dat niet te noemen, maar dat is ook niet nodig voor dit type wagen in dit segment. Wel kan je er in alle omstandigheden een vinnig tempo op nahouden, wat het voornaamste is.
De Atto 3 beschikt over een zogenaamde ‘Blade Battery’ van BYD die door zijn constructievorm bijzonder en compact en stevig is. Het lithium-ion accupakket heeft een netto capaciteit van 60,5 kWh en moet volgens de WLTP-testprocedure met een normverbruik van 14,3 kWh per 100 km een rijbereik van 420 kilometer opleveren. Tijdens onze testrit kwamen we uit op een gemiddelde elektriciteitsconsumptie van 17 kWh per 100 km, wat een reële actieradius van een goede 350 kilometer betekent.
Dat is aanvaardbaar en maakt de Atto 3 heel bruikbaar in alle omstandigheden. Laden kan aan een wisselstroompaal met maximaal 11 kW en aan een gelijkstroomsnellader met 88 kW. Dat snelladen is dus niet zo bijzonder snel, want verscheidene concurrenten halen al een laadvermogen van 120 kW, wat zeker bij langere reistrajecten een voordeel is om de batterij snel te kunnen bijladen. Met de Atto 3 moet je op een goed half uur rekenen om 80% bij te laden, wat weer zo’n 280 km aan rijbereik oplevert.
Geen one-pedal-drive
Onderweg kan je ook gebruik maken van een rijfunctie met meer regeneratievermogen voor de accu, maar dat effect is toch vrij beperkt. Van een echte ‘one-pedal-drive’, waarbij de EV zeer sterk afremt bij het lichten van het gaspedaal kan je hier niet spreken. Nochtans is dit zeer handig en energie-efficiënt in drukker verkeer in de periferie.
Het rijgedrag van de Atto 3 biedt een goed compromis tussen comfort en dynamiek, zodat de inzittenden steeds een aangename rit beleven en de bestuurder toch strak genoeg door de bochten kan gaan.
Faire deal
Dan is er nog het prijskaartje. De BYD Atto 3 kost 45.590 euro. Er is slechts één versie beschikbaar bij de lancering, maar die is al zeer volledig uitgerust en meteen leverbaar uit stock. Zo is deze crossover meteen voorzien van onder meer een warmtepomp voor de koeling of opwarming van het interieur, een panoramisch schuifdak, een elektrische achterklep, een vegan lederen interieur en een adaptieve cruise control.
Besluit: de BYD Atto 3 is zeer sterk product in zijn segment op de EV-markt. Er zijn nog een paar aandachtspunten, maar echte afknappers zijn er zeker niet te noteren. Volgens de strategie van de Chinese automerken is de BYD Atto 3 echter geen prijzenkraker, maar een compleet uitgeruste EV die mikt op kwaliteit en degelijkheid. Dat merk je ook op vlak van rijveiligheid waar de Atto 3 meteen een topscore haalde op de Euro NCAP crashtesten.
De BYD Atto 3 in cijfers
Motor: 1 elektromotor, systeemwaarden 205 pk en 310 Nm
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: automaat, 1 verhouding
L/B/H (mm): 4.455/1.875/1.615
Leeggewicht (kg): 1.810 v
Koffervolume (l): 440-1338
Batterij (kWh): 60,5
0 tot 100 km/u (sec.): 7,3
Topsnelheid (km/u): 160 km/u
Rijbereik WLTP (km): 420
CO2: 0 g/km
Prijs: ca. 47.485€
BIV: Vlaanderen: 0€; Wallonië en Brussel 61,50€
Verkeersbelasting: Vlaanderen: 0€; Wallonië en Brussel 83,95€
Ecomalus Wallonië: 0€
- Complete uitrusting
- Voldoet aan de algemene verwachtingen
- Veiligheid op topniveau
- Korte zittingen stoelen
- Geen one-pedal-drive
- Stevige prijs
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be